لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس در پی پاکسازی بم از تاکستان های پنجوایی


مقام های امنیتی در ولایت کندهار می گویند عملیات پاکسازی مزارع زراعتی و باغ های میوه از بم های تعبیه شده توسط طالبان، آغاز شده است.

این عملیات در مناطق موشان، تلوکان و زنگی آباد در ولسوالی پنجوایی از دو روز پیش آغاز شده است.

مقامات کار کشف و از بین بردن بم های پنهان شده توسط طالبان یک کار نهایت دشوار و پر از خطر عنوان کرده اند.

جاوید فیصل، سخنگوی والی کندهار به رادیو آشنا گفت این عملیات بنابر تقاضای مردم محل، صورت می گیرد "تا دهاقین بتواند از زمین های خود حاصل بگیرد."

به گفتۀ سخنگوی ولایت کندهار "تا حال ۱۲ تن از مخالفین دولت دست گیر گردیده که یک آنها قاضی طالبان است و ۱۵۶ بم تعبیه شده، کشف وخنثی گردیده است."

جنرال عبدالرزاق، قوماندان امنیتۀ کندهار کشف و از بین بردن بم های تعبیه شده در لابلای تاکستان ها و زمین های زراعتی، یک کار طاقت فرسا و مملو از خطر عنوان کرد.

لکۀ بدنامی در سه دهه

آقای رزاق پیرامون دشواری این مأموریت و اهمیت استفاده از ماین ها به حیث ابزار جنگی به صدای امریکا گفت "برای دشمن یک قوت باقی مانده است...عملی که ۳۰ سال قبل روسها انجام میداد و آنرا اکنون این مسلمانان تکرار می کند و آنرا در باغات و زمین های مردم جا بجا می نماید."

موجودیت بم های تعبیه شده در مزارع زراعتی و باغ های میوه، که منابع اساسی معیشت مردم محل را تشکیل می دهد، اضافه بر کشته و مجروح نمودن شماری از مردم محل زیان های هنگفت اقتصادی را هم در پی داشته است.

طالبان تاحال در باره بمگذاری های در تاکستان ها و دیگر محلات زراعتی ولایت کندهار واکنش نشان نداده اند اما مقام های افغان می گویند استفاده از بم های تعبیه شده یکی از تکتیک های عمده جنگی طالبان است.

سازمان ملل می گوید انفجار بم های تعبیه شده در افغانستان هر سال جان صدها غیرنظامی را می گیرد.

حبیب الله، باشندۀ ولسوالی پنجوایی از موجودیت بم ها در مزارع اش به تنگ آمده خواهان توجه جدی گردیده می گوید "ما از حاصلات خود تیر هستیم اگر حکومت منطقه را از ماین پاک نکند وبرای ما اطمینان ندهد ما به انجا نه میرویم."
XS
SM
MD
LG