لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین مدال آور نقره از مسابقات پاراتکواندو


ذکیه در رقابت های پاراتکواندوی مصر به نایب قهرمانی دست یافت.
ذکیه در رقابت های پاراتکواندوی مصر به نایب قهرمانی دست یافت.

ذکیه خدادادی، اولین دختر افغان است که در رقابت های پارا تکواندو (تکواندوی معلولین) قارۀ افریقا در مصر به مدال نقره دست یافت.

پیش از بانو خدادادی، در بخش مرد ها، روح الله نیکپا و نثار احمد بهاوی توانسته بودند در سطح جهان برای افغانستان مدال کسب کنند، اما ذکیه خدادادی نخستین پاراتکواندوکار افغان است که در بخش اناث در سطح جهان به مقام دوم رسیده است.

بانو خدادادی در صحبتی با "لیگ رادویی" رادیوآشنا صدای امریکا گفت که در رقابت های پاراتکواندوی مصر، ورزشکاران از ۱۲ کشور شرکت کرده بودند که وی در وزن خودش با پاراتکواندوکاران مصر، لوستو و نایجریا به رقابت پرداخت.

او می گوید در رقابت نهایی که با ورزشکار نایجریایی داشت، به خاطر تفاوت وزن و مصدومیت که در جریان رقابت کسب کرد، رقابت را واگذار کرد.

ذکیه که یک عضو بدن خود را از دست داده است می گوید "هرگز همت و شجاعتش را از دست نداده و هیچگاهی مایوسی را در خویش راه نداده و همیش برای کشورش خواهد رزمید و افتخار خواهد آفرید."

ذکیه: ما خواهان همکاری در برگزاری رقابت های بیشتر استیم.
ذکیه: ما خواهان همکاری در برگزاری رقابت های بیشتر استیم.

رقابت های پاراتکواندو در کل در مقایسه با تکواندوی عادی، تفاوت ها و محدودیت های دارد که به گفتۀ ذکیه خدادادی "در مطابقت با ناتوانی و محدودیت های فزیکی ورزشکار" دسته بندی می گردند.

بانو خدادادی که در هرات زندگی می کند از سن دوازده سالگی به این ورزش رو آورده که از پنج سال به اینسو تحت نظر یعقوب دولت یار، مربی تکواندو در هرات، با افراد عاری از معلولیت همواره به رقابت پرداخته است.

ذکیه می گوید که یکی از تفاوت های عمدۀ پارا تکواندو اینست که ضربۀ پا بر سر برخلاف تکواندوی عادی که ۳ نمره دارد، در "پاراتکواندو ممنوع" می باشد.

این مدال آور رقابت های بین المللی خواهان انجام رقابت های بیشتر در سطح جهان بوده از مقامات موظف خواست تا شرایط رفتن به میدان های رقابتی را برای وی و سایر همقطارانش فراهم سازند.

با نایب قهرمانی که ذکیه خدادادی کسب کرده، به گفتۀ مسوولین تربیت بدنی و سپورت افغانستان، نام وی در فهرست اشتراک کنندگان المپیک ۲۰۲۰ ثبت است اما برای راهیابی مستقیم به آن رقابت ها باید دو رقابت بین المللی پاراالمپیک را انجام دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:32:33 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG