لینک های دسترسی

Breaking News

شناسایی سه حمله کننده بر شهر پاریس


شهروندان پاریس در محلات که تحت حمله قرار گرفته بود، دسته های گل گذاشتند.
شهروندان پاریس در محلات که تحت حمله قرار گرفته بود، دسته های گل گذاشتند.

رسانه های امریکایی گزارش دادند که یکتن از حمله کنندگان بر شهر پاریس شهروند بریتانیا بوده است.

پیش از آن سارنوال پاریس دو تن از حمله کنندگان را شناسایی کرده گفته بود که یکی شهروند فرانسه و دیگری دارندۀ پاسپورت سوری بوده است.

فرانسوا مولِن، شام شنبه گفت که حمله کنندگان بر کنسرت پس از آنکه داخل سالون شدند حین حمله بر مردم، ۸۹ نفر را کشته و از سوریه و عراق یاد کرده اند.

مقامات یونان می گویند که انتحار کنندۀ با پاسپورت سوری، که در نزدیکی ستدیوم ملی در شهر پاریس خود را منفجر ساخت، ممکن از طریق یونان وارد اروپا شده باشد.

در حملات جمعه شب بر شش نقطۀ شهر پاریس به گفتۀ مقامات آن کشور ۱۲۹نفر کشته و ۳۵۲ تن مجروح اند که وضعیت ۹۹ نفر آنان وخیم خوانده شده است.

شنبه شب برج معروف ایفل در عزای رویداد پاریس تاریک بود.
شنبه شب برج معروف ایفل در عزای رویداد پاریس تاریک بود.

حالت اضطرار تاهنوز هم در فرانسه نافذ است و چراغ های برج معروف ایفل در شهر پاریس، به رسم اعزا، شنبه شب برای نخستین بار پس از جنگ دوم جهانی خاموش بود.

گروه دولت اسلامی، مسوولیت حمله را به عهده گرفته گفته اند "این آغاز توفان" بوده است.

خبرنگار صدای امریکا از پاریس گزارش داد که شنبه شب، پاریس تقریباً خاموش بود و سکوت بر جاده ها مستولی گشته بود اما در برخی مناطق در جاده ها به ویژه محلات که تحت حمله قرار گرفته بود، مردم جمع شده و با روشن کردن شمع از کشته شدگان یادبود به عمل آوردند.

سارنوال پاریس این را هم گفت که هفت نفر حمله را در پاریس انجام دادند که با گلوله باری بر یک رستوران، انفجار انتحاری در نزدیکی ستدیوم فوتبال و کشتن و گروگان گیری افراد در یک کنسرت یک گروه موسیقی امریکایی؛ شرکت داشتند.

مرکز بزرگ اوپرای سیدنی آسترالیا با بیرق سه رنگ فرانسه تزین شده بود.
مرکز بزرگ اوپرای سیدنی آسترالیا با بیرق سه رنگ فرانسه تزین شده بود.

در نقاط مختلف جهان مانند آسترالیا، آلمان، هانگ کانگ و ... به رسم اعزا و همبستگی و همدردی با مردم فرانسه، مردم شمع روشن کرده یا هم در بنا های معروف آن کشور ها با چراغ های رنگین بیرق سه رنگ فرانسه را به نمایش گذاشتند.

ناوقت شب شنبه، نزدیک به ۲۵۰ نفر در مراسم روشن کردن شمع در منطقۀ پاریس در نزدیکی که مظاهرات گسترده به خاطر حمله بر نشریه چارلی ابدو راه اندازی شده بود، گرد هم آمدند.

فرانسوا هولاند گفته است که تلاش های نظامی کشورش را برای از بین بردن گروه دولت اسلامی افزایش خواهد داد. آقای هولاند گفت "علیه گروه بربری دولت اسلامی بی رحم خواهد بود."

وزارت خارجه ایالات متحده زخمی شدن شماری از امریکایی ها را در این رویداد مرگبار، تصدیق کرده است. تاهنوز هویت سایر افراد حمله کننده مشخص نشده و نیز روشن نیست که کشته شدگان بیشتر شهروندان کدام کشور ها اند.

در همسویی و همبستگی با فرانسه، ساختمان امپایر نیویارک برای دومین شب تاریک بود در حالیکه یکی از نماد های مرکز تجارتی جهان با نور کمرنک بیرق سه رنگ فرانسه روشن بود.

یکی از تعمیر های مرکز تجارتی جهان در اعزای رویداد فرانسه با نور کمرنگ بیرق فرانسه
یکی از تعمیر های مرکز تجارتی جهان در اعزای رویداد فرانسه با نور کمرنگ بیرق فرانسه

وزارت داخلۀ فرانسه هرگونه تجمعات عامه را تا روز پنجشنبه منع قرار داده و دفاتر حکومتی در سرتاسر فرانسه گزینۀ تنفیذ قیود شب گردی را دارا می باشند.

وزیر عدلیه بلژیک گفته است که چند نفر را در رابطه به حملات در پاریس توقیف کرده اند.

او گفت این توقیف ها پس از آن صورت گرفت که یک موتر با نمبر پلیت بلجیم در نزدیکی تیاتر بتکلان کشف شد. به گفته مقام های بلژیکی، این موتر از بروکسل کرایه شده بود و کسانی آنرا کرایه کرده بود، توقیف شده اند.

از سوی دیگر، ایتالیا به خاطر تقویت امنیت بقیه کشور های اروپایی، روز شنبه سربازان و نیروهای مسلح شبه نظامی را به صورت نیمه آماده باش در بیرون و داخل کولوسوم و میدان سنت پیتر اعزام کرد.

حملات پاریس مقامات بلجیم را نیز واداشته تا بعد از این وسایط نقلیه را که وارد هنگری کشور همسایۀ آن می شود مورد باز رسی قرار دهد.

اروپا برای بیشتر از یک دهه، تلاشی مسافران زمینی را از کشور های اروپایی به یکدیگر منع قرار داده بود اما حملات پاریس گویا آن کشور ها را واداشته تایکبار دیگر دست به این اقدام بزنند.

برخی از مقامات محلی به انجام این کار تعهد کرده گفته اند که اگر دولت این کار را نکند، باز هم آنان انجام خواهند داد

این مطلب بااستفاده از آژآنس های خبری رویترز، اسوشیتدپرس و صدای امریکا تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG