لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس فرانسه در تلاش دستگیری عاملین رویداد پاریس


مردم فرانسه در سوگ قربانیان حملۀ دیروز عزاداری کردند
مردم فرانسه در سوگ قربانیان حملۀ دیروز عزاداری کردند

مقامات در فرانسه می گویند که در جریان جستجوی دو مظنون حملۀ دیروز بر دفتر هفته نامۀ طنزی موسوم به شارلی ایبدو هفت نفر را دستگیر کرده اند. در حملۀ مسلحانه ای که به روز چهارشنبه در پاریس رخ داد ۱۲ نفر کشته شد.

به گفتۀ مقامات امنیتی، پس از رویداد دیروزی، یک جوان ١٨ ساله به نام حمید مراد، خود را به پولیس تسلیم کرده است. اما پولیس فرانسه تا هنوز موفق به دستگیری سعید کواشی و شریف کواشی نشده است؛ دو برادری که به گلوله باری مرگبار دیروز در پاریس مظنون اند.

مقام های پولیس فرانسه گفته اند که شریف کواشی قبلاً نیز به جرم دهشت افگنی مدتی را در زندان سپری کرده بود.

پولیس فرانسه همچنان از کشته شدن یک افسر زن پولیس خبر داد که امروز در نتیجه شلیک از سوی یک فرد مسلح ناشناس در جنوب پاریس از پا در آمد. اما تا هنوز واضح نیست که آیا این رویداد با گلوله باری دیروز ربطی دارد یا خیر؟

حکومت فرانسه امروز را برای احترام به قربانیان حمله دیروز عزای ملی اعلان کرد. هزاران تن از شهروندان این کشور نیز شام دیروز برای یادبود از قربانیان و حمایت از آزادی مطبوعات گرده هم آمده بودند.

واکنش یک شهروند پاریس به حملۀ دیروز
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:16 0:00

مردم در شماری از کشور های دیگر جهان نیز با بر افروختن شمع و گذاشتن گل در برابر ساختمان سفارت فرانسه، مراتب همدردی و غم شریکی شان را با بازماندگان قربانیان رویداد دیروز و مردم فرانسه ابراز داشتند.

واکنش ها

حمله دیروز در پاریس واکنش های فراوان بین المللی را در پی داشت. شماری از علمای اسلام نیز این واقعه را تقبیح کرده و آن را خلاف ارشادات اسلام خوانده اند.

محمد گورمز رئیس امور مذهبی و اوقاف ترکیه و یکی از علمای برجستۀ اسلامی در آن کشور، با نکوهش از این حمله گفت که این اقدام در حقیقت حملۀ مستقیم بر اسلام و مسلمانان است.

گورمز همچنان افزود که ربط دادن این حمله با اسلام، به اندازۀ خود همان حمله، زیانبار بوده و مسلمانان را متأثر می سازد. از جانب دیگر علمای اسلامی هند نیز حملۀ دیروز در پاریس را تقبیح کرده اند.

مولانا خالد عبدالرشید از روحانیون برجستۀ مسلمان در هند ضمن نکوهش شدید حملۀ پاریس، گفته است که این اقدام، در حقیقت حمله بر آزادی مطبوعات بود، اما در عین حال او گفته است که با این حمله، بحث آغاز می شود که حد و مرز آزادی بیان باید به کجا برسد.

اندکی پس از وقوع رویداد پاریس، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده این حمله را وحشتناک خوانده و آن را به شدت تقبیح کرد. پیش از آن جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده دهشت افگنان را هشدار داد که ایالات متحده و فرانسه هیچگاهی "تسلیم آنان نخواهد شد."

انگیزه حمله دیروز واضح نیست اما این بار اول نیست که هفته نامه شارلی ایبدو هدف حملات خشونتبار قرار می گیرد. دفتر این هفته نامه در سال ٢٠١١ بعد از نشر کاریکاتور منسوب به پیامبر اسلام نیز مورد حمله قرار گرفته بود.

XS
SM
MD
LG