لینک های دسترسی

Breaking News

نورستانی: شک دارم که برنده در دور اول معلوم شود


رئیس کمیسیون انتخاباتی افغانستان ابراز تردید کرد که در درو اول انتخابات نامزدی بتواند برندۀ رأی کافی شود تا برندۀ نهای اعلام گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات در دور سوم نتایج قسمی بیشتر از هشاد و دو درصد نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری را از ۳۴ ولایت اعلام نمود که در آن باز هم عبدالله عبدالله درجایگاه نخست قرار گرفت، و اشرف غنی در مقام دوم است.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات درنشست خبری عصر امروز با اعلام دور سوم نتایج قسمی گفت که جمعا پنج میلیون و هشت صد و پنچاه هشت هزار رای شمارش شده است.

به اساس ارقام کمیسیون انتخاباتی، هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری فیصدی های ذیل را به دست آورده اند:

عبدالله عبدالله ۴٣،٨ در صد
اشرف غني احمد زی ٣٢.٩ در صد
زلمی رسول ١١.١ در صد
عبدرب الرسول سیاف ٧ در صد
قطب الدین هلال ٢.٨ در صد
محمد شفیق گل آغا ١.٦ در صد
داود سلطان زوی ٠،٥ در صد
هدایت امین ارسلا ٠،٢ در صد

آقای نورستای افزود که نتیجه ۱۷ و نیم فیصد متباقی آرا به روز شنبه اعلام می گردد.

واکنش نامزدان پیشتاز

حمیدالله فاروقی، عضو ستاد انتخابات اشرف غنی احمدزی به رادیو آشنا گفت که آنها از اعلام قسمی نتایج انتخابات تا هنوز نگران می باشند و کمیسیون مستقل انتخابات نیز در مورد نگرانی های آنها پاسخی ارایه نکرده است.

آقای فاروقی افزود که نتایج امروزی حاوی آرای "پاک" و "ناپاک" می باشد که تصفیۀ آن به گفتۀ او نتایج انتخابات را تغییر خواهد داد.

فضل الرحمان اوریا، عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می گوید که دلیل تأخیر در اعلام نتایج انگیزه های سیاسی داشت و ارقام اعلام شدۀ امروز آنرا بازتاب می دهد و اما به گفتۀ آو، ستاد انتخابات آقای عبدالله این نتایج را می پذیرد.

به گفتۀ آقای اوریا، کمیسیون انتخاباتی باید به شکایات رسیدگی کند و نتایجی را که روز شنبه اعلام می نماید، معلومات آنرا در بانک معلوماتی خود جا دهد تا ستاد آقای عبدالله بتواند آنرا با اسناد در درست داشتۀ شان مقایسه کند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز به خبرنگاران در کابل گفت که ۱۷۱۹ محل به شکل رسمی به تفتیش و ۷۸۹ محل در سرتاسر افغانستان به باز شماری رفته است که شامل ۵۹.۸۲ در صد نمی باشد.

به گفتۀ آقای نورستانی حدود شش میلیون رای که شمارش شده پیش این کمیسیون پاک است اما اگر اسنادی نزد کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد این آرا وجود داشته باشد بعد از بررسی کمیسیون ممکن تغییراتی درآن به وجود بیاید

آقای نورستانی در مورد اینکه آیا انتخابات به دور دوم خواهد رفت گفت که با شمارش رای متباقی ممکن کسی در دور اول برنده نگردد.

اما وی گفت که اگر انتخابات به دور دوم هم برود این کمیسیون آمادگی های لوژیستکی خود را برای برگزاری دور دوم انتخابات نیز دارند

قرار بود که مطابق تقویم انتخاباتی امروز نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام گردد اما کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل بررسی دقیق تقلبات وتخطی های که صورت گرفته بود آنرا با دو روز تاخیر به روز شنبه هفته آینده به تعویق انداخت.

قرار است دو روز بعد نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری وبعد از رسیدگی به شکایات انتخاباتی به تاریخ ۲۴ ثور نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام میگردد وانتقال قدرت به تاریخ اول جوزا صورت خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG