لینک های دسترسی

Breaking News

بحث تاریخ رهبران پشتون در نصاب تعلیمی پاکستان


حذف تاریخ رهبران پشتون از کتب درسی شاید باعث ایجاد منازعه میان ملیگرایان پشتون و حکومت فعلی شود
حذف تاریخ رهبران پشتون از کتب درسی شاید باعث ایجاد منازعه میان ملیگرایان پشتون و حکومت فعلی شود
یک کمیتۀ مرور کتاب های درسی در ایالت خیبرپشتونخوا که از سوی حکومت تعین شده است، پیشنهاد کرده است که فصل های درسی در مورد باچا خان و غنی باید از کتاب های درسی صنوف دوازدهم حذف شود.

این پیشنهاد که هدف آن تغییر پالیسی حکومت پیشین است، به نظر میرسد که منازعۀ را میان رهبران ملیگرای پشتون و حکومت فعلی ایالت خیبر پشتونخوا ایجاد کند که توسط حزب تحریک انصاف و جماعت اسلامی رهبری میشود.

فصل های تاریخ که زندگی و کارکرد های خان عبدالغفارخان و پسرش غنی خان در آن بیان شده بود، اکنون از نصاب درسی حذف میشود.

خان عبدالغفار خان معروف به باچا خان – رهبر سیاسی، مبلغ راهکرد عدم خشونت و مبارز آزادیخواه و پسرش غنی خان، سیاستمدار، فیلسوف و شاعر زبان پشتو بود.

معلومات در مورد رهبران پشتون در کتاب های درسی مکاتب ایالت خیبرپشتون خواه و بلوچستان جا داده شده بود تا جوانان پشتون در مورد رهبران شان بیاموزند.

روزنامۀ "دان" پاکستان از منابع آگاه نقل نموده که گفته اند، فصل های در مورد باچا خان و غنی خان، رهبران ارشد سیاسی پشتون یک بخش از نصاب درسی بود که توسط ادارۀ کتب درسی خیبر پشتونخوا بنابر درخواست حکومت فدرال تهیه شده بود.

آگاهان گفته اند که سایر جوانب از بلوچستان و اسلام آباد نیز در جریان تهیۀ این نصاب درسی شامل بودند و یک بخش از جامعۀ پاکستان – با طرز تفکر متفاوت – در مورد آگاه ساختن نسل جدید پشتون ها از رهبران شان نا خوش بودند.

یکی از فصل های این کتاب درسی زیر نام "سپاهسالار آزادی" زندگی باچا خان را بیان میکند. همچنان مبارزات باچا خان در جنبش آزادی و جوانب مختلف زندگی او در این کتب گنجانیده شده است.

خان عبدالغفار خان که لقب گاندی سرحد را نیز داشت در سال ۱۸۹۰ در شهر پشاور چشم به جهان گشود و در مقابل نیروهای بریتانیایی در مبارزات آزادی نقش عمدۀ داشت. او در سال ۱۹۸۸ در شهر پشاور درگذشت و در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار به خاک سپرده شد.
XS
SM
MD
LG