لینک های دسترسی

Breaking News

در نشست پاریس طالبان و حکومت افغانستان شرکت می کنند


سیندور جاترا کے تہوار کے موقع پر ایک شخص کے منہ پر سیندور لگا کر خوشی کا اظہار کیا جا رہا ہے۔
سیندور جاترا کے تہوار کے موقع پر ایک شخص کے منہ پر سیندور لگا کر خوشی کا اظہار کیا جا رہا ہے۔
نمایندگان حکومت افغانستان در نشست پاریس با طالبان مذاکره خواهند کرد.

باوجود آن که وزارت خارجۀ افغانستان اشتراک هیأت حکومت افغانستان را در نشست پاریس با طالبان رد کرده بود، همایون شاه آصفی، از ائتلاف مخالفان می گوید که اعضای شورای عالی صلح و دولت در نشست حضور خواهند یافت.

آقای آصفی می گوید که این نخستین باری است شورای کویته در یک نشست بین المللی نماینده های آن گروه را ارسال می کند که آنها شهاب الدین و نعیم وردک معرفی شده اند. او در مورد اشتراک نمایندگان حکومت گفت که جیلانی پوپل، مشاور ریاست جمهوری و معصوم ستانکزی از شورای عالی صلح افغانستان اشتراک خواهند کرد.

موافقۀ کرزی به نشست پاریس

لوران فبیوس، وزیر خارجۀ فرانسه در به رادیوی بین المللی فرانسه گفته است که حکومت حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان نیز برای راه اندازی این گردهم آیی موافقت کرده است. این نشست از طرف مرکز مطالعات ستراتیژیک، که یک نهاد خصوصی فرانسوی می باشد، راه اندازی گردیده است.

تلاش های حکومت افغانستان برای آوردن طالبان در میز مذاکره بی ثمر مانده بود. گفته می شود این گردهم آیی نخستین فرصتی است که نمایندگان گروه طالبان به صورت مستقیم با اعضای شورای عالی صلح، مقام های دولتی و شخصیت های سیاسی که از جناح های مختلف مخالف حکومت نمایندگی می کنند، تبادل نظر خواهند کرد.

آقای آصفی در مورد اجندای این نشست گفت که علاوه بر وضع افغانستان پس از سال 2014، روابط کابل با پاکستان نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. او افزود که قانون انتخابات افغانستان و آوردن تعدیلات در آن از مواردی است که توقع می رود بالای آن بحث صورت گیرد.

حضور نمادی طالبان؟

سخنگوی طالبان تاکید کرده که در این نشست تنها گفتگو و تبادل نظر صورت گرفته و هیچ گونه تعهدات سیاسی شکل سپرده نخواهد شد، همایون شاه آصفی می گوید زمانی که همه به این باور اند که مسالۀ افغانستان راه حل نظامی ندارد، راه اندازی این گونه گردهم آیی ها میتواند موثر باشد.

او افزود "مسألۀ تبادل نظر است، هر کس موقف های خود را بیان می کند و در آخر دیده می شود که امکان تفاهم است یا نی. و خودم شخصاً خوشبین استم."

در این گرد هم آیی همچنان حاجی دین محمد مشاور رئیس جمهور کرزی، یونس قانونی و نورالحق علومی از ائتلاف ملی، فرخنده زهرا نادری، عضو ولسی جرگه و احمد نادر نادری، به نمایندگی از جامعۀ مدنی و شماری از نمایندگان احزاب مختلف شرکت دارند.

این نشست که از چهارشنبه نوزدهم تا شنبه بیست و دوهم ماه دسامبر دوام خواهد کرد، به گفته کارشناسان زمینه یی است تا مذاکرات وزد وبند های مخفیانۀ حکومت را تا حدودی شفافیت بخشد .
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG