لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری های ضد و نقیض پیش از آغاز مذاکرات صلح


در دور چهارم مذاکرات چهارجانبه از آغاز مذاکرات مستقیم صلح با طالبان خبر داده شد.
در دور چهارم مذاکرات چهارجانبه از آغاز مذاکرات مستقیم صلح با طالبان خبر داده شد.

برخی از کارشناسان مسایل سیاسی در افغانستان بدین باور اند که اگر طرف های دخیل در مذاکرات صلح صادق نباشند، این مذاکرات هم بی نتیجه خواهد بود.

مطیع الله خروطی کارشناس مسایل سیاسی می گوید، مطالعه یی که وی از وضعیت فعلی افغانستان دارد، در مذاکرات صلح، صداقت نه از جانب دولت أفغانستان، نه از سوی ناتو به رهبری امریکا و نه هم از جانب طالبان وجود خواهد داشت.

آقای خروطی می گوید که عامل اصلی جنگ خواست ها متفاوت جناح های درگیر است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی می گوید طالبان خواهان خروج کامل نیرو های خارجی، رهایی تمام زندانیان شان و ایجاد حکومت اسلامی است.

خروطی می گوید"ماموریت نیروهای ناتو مبارزه علیه طالبان و دهشت افگنی، محو کوکنار و مواد مخدر در افغانستان، و آوردن دموکراسی در این کشور است" و دولت أفغانستان نیز به باور آقای خروطی "از حامی اش که امریکا است، حمایت می کند."

مطیع الله خروطی تاکید می کند "پس تازمانیکه طالبان از شروط شان منصرف نشوند، مذاکرات صلح نتیجه نخواهد داشت."

آقای خروطی اضافه می کند که جنگ أفغانستان ابعاد منطقه یی و جهانی داشته و برای یک نتیجه مثبت، نیاز است در این مذاکرات 4 جانبه، پای هند، ایران و روسیه نیز کشانیده شود.

دیدگاه های مثبت از مذاکرات

اما شماری دیگر کارشناسان مسایل سیاسی مانند محمد ناطقی با ابراز خوشبینی از مذاکرات صلح می گوید به انجام این مذاکرات خوشبین به نظر میرسند و به این باور اند که صلح به نفع همه کشورهاست.

محمد ناطقی پژوهشگری مسایل سیاسی به این دلیل نقش چین را در مذاکرات صلح مهم می خواند که به باور وی صلح در افغانستان و پاکستان به نفع چین است.

آقای ناطقی می گوید که چین در حال توسعه سرمایه گذاری در جهان است و می خواهد در افغانستان در بخش استخراج معادن سرمایه گذاری کند، و این سرمایه گذاری بدون صلح صورت نمی گیرد.

این پژوهشگر مسایل سیاسی می افزاید که چین 46 میلیارد دالر را در پاکستان سرمایه گذاری کرده و انجام این مذاکرات به آینده سرمایه گذاری چین از اهمیتی خاصی برخوردار است.

آقای ناطقی با اشاره به خطر گسترش گروه داعش در افغانستان می گوید که چین هراس دارد که مبادا خطر گسترش داعش دامنگر آن کشور نیز شود.

ناطقی می گوید "چینایی ها به درستی از خطر حضور بالقوۀ داعش در منطقه آگاه اند و إحساس می کنند که اگر سربازگیری آن گروه به پاکستان سرایت کند، ممکن این سرباز گیری به منطقۀ ایغور های چین نیز کشانیده شود."

مشکلات ناحل شده میان افغانستان و پاکستان

از سوی دیگر فهیم دشتی خبرنگار و مدیر مسوول هفته نامه کابل این دور مذاکرات صلح با طالبان را با مذاکرات قبلی متفاوت می نگرد و می گوید که شاید این مذاکرات تاخیر، و فراز و نشیب های داشته باشد، اما در نهایت به نتیجه خواهد رسید.

آقای دشتی معتقد است که دولت افغانستان در بخشی از این مذاکرات با طالبان روبرو است و در بخش بزرگتر در مورد مسایل حل ناشده با پاکستان مواجه است که به گفته آقای دشتی، تازمانیکه این مسایل میان دوکشور حل نشود، پاکستان از طالبان به عنوان یک فشار بر افغانستان نخواهد گذشت.

اما آقای دشتی نقش کشور های منطقه را در مسئله صلح افغانستان بااهمیت دانسته می گوید که برای رسیدن به یک نتیجه، همه کشور های منطقه روی میز مذاکره بنشیند.

در این حال یک روزنامه پاکستانی به نقل از قطب الدین هلال، مشاور رئیس جمهور غنی در امور صلح، گفته است که حکومت افغانستان فقط با یک شرط طالبان مخالفت دارد.

این روزنامه به نقل از آقای هلال نوشته است که حکومت وحدت ملی آماده بحث در مورد آوردن تعدیل در قانون اساسی، حذف نام رهبران طالبان از فهرست سیاه ملل متحد، بازگشایی دفتر طالبان در قطر و رهایی زندانیان طالب بوده ولی با ایجاد حکومت موقت مخالف می باشد.

قطب الدین هلال در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا این گزارش روزنامه پاکستانی را رد کرد اما گفت که تعدیل بخش های از قانون اساسی افغانستان به خاطر آوردن صلح در آن کشور امکان پذیر است.

آقای هلال می گوید"مذاکرات بدون در نظر گرفتن پیش شرط ها آغاز میشود و بعدا دیده میشود که شرط های طالبان چیست و شرط های دولت أفغانستان چیست، هنوز حضور طالبان در مذاکرات یقینی نیست."

مذاکرات مستقیم صلح میان دولت أفغانستان و گروه طالبان قرار است در هفته آینده آغاز شود که میزبان این مذاکرات پاکستان خواهد بود.

این درحالیست که معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان می گوید "روند کنونی صلح در دو یا سه دهۀ آینده، آخرین فرصت صلح میان این دو کشور [افغانستان و پاکستان] و میان افغانستان و شورشیان مخالف دولت خواهد بود."

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG