لینک های دسترسی

Breaking News

عضو کانگرس امریکا: طالبان را "آی اس آی" رهبری می کند


آرشیف: طالبان
آرشیف: طالبان

ادارۀ استخبارات پاکستان طالبان را در افغانستان رهبری می کند.

در حالیکه تلاشها برای از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان ادامه دارد، یک کانگرسمن امریکایی بعد از دیداری از افغانستان گفته است که "پاکستانی ها و به ویژه استخبارات نظامی آنکشور و یا "ISI "، طالبان را در افغانستان رهبری می کنند."

روزنامۀ "یو تی سانتیاگو" نوشته است "دنکن هانتر" یک کانگرسمن جمهوری خواه که در جریان"بازدید نظارتی کانگرس ایالات متحده"از افغانستان دیدن کرده، در مورد تغییرات در جنگ، به شمول فشار بیش از حد نظامیان ایالات متحده برای قرار دادن نیرو های امنیتی افغان در رهبری و نگرانی های عمیق در رابطه به دخالت پاکستانی ها، گزارش داده است.

آقای "هانتر" در مصاحبه یی با روز نامۀUT-San Diego می گوید که فرماندهان نظامی ایالات به این باور اند که استخبارت نظامی پاکستان، طالبان را در افغانستان رهبری می کنند.

وی گفته است که این مساله نه به مانند به دست گرفتن قدرت از طرف طالبان در دهۀ 90 است؛ بلکه این موضوع یک تهدید خارجی می باشد. یک سخنگوی آقای "هانتر" کانگرسمن امریکایی در صحبتی به صدای امریکا، گفته های وی را تایید کرده است.

این در حالیست که آقای"مایک سمپل" تحلیلگر امریکایی از پوهنتون "هارورد" می گوید که این مسالۀ تازه یی نبوده و ما بار ها آنراشنیده ایم."

وی گفت" اتهاماتی را که ما بار ها شنیده ایم ، این کانگرسمن آنرا فقط تکرار کرده است بدون اینکه سندی جدیدی در مورد ارایه کند. همواره گروهی ، پاکستان را در عقب طالبان می پندارند؛ در حالیکه شماری هم آنرا رد می کنند".


دنکن هنتر عضو کانگرس ایالات متحده
دنکن هنتر عضو کانگرس ایالات متحده
در حالیکه آقای "هانتر" که روز جمعه به شهر "سن دیگو" برگشته است، بررسی های خوشبینانه تری را نسبت به گذشته در مورد پیشرفت های جنگ انعکاس داده است، آقای "سمپل" به این باور است در حالیکه ایالات متحده آماده است تا نیرو هایش را از افغانستان بیرون بکشد، از جانب دیگر برای تفاهم میان جناح های دیگر افغانستان تلاش می کند.

آقای" سمپل" می گوید "نکتۀ مهم اینست که مشکلات میان ایالات متحده و پاکستان افزایش یافته و حکومت پاکستان زیر فشار قرار دارد تا برای حل بحران افغانستان یاری رساند.

از جانبی هم همه میدانند که موقف رسمی ایالات متحده ایجاد تفاهم میان طالبان و دولتمردان افغان است، اما به هیچ صورتی امریکا مایل نیست تا افغانستان را یک جناح و یا به جناح دیگری کنار بگذارد."

مصاحبۀ آقای "هانتر" در حالی منتشر گردیده است که گروه "بحران بین المللی" مستقر در واشنگتن و بروکسل، در گزارشی که در این ماه منتشر گردید افغانستان را با خطر سقوط سیاسی و جنگ داخلی روبرو می بیند.
XS
SM
MD
LG