لینک های دسترسی

Breaking News

پدرام: خط دیورند سرحد رسمی بین افغانستان و پاکستان است


در سال ۱۸۹۳ میلادی، خط دیورند به عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیوی مطرح شد.
در سال ۱۸۹۳ میلادی، خط دیورند به عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیوی مطرح شد.

عبدالطیف پدرام، رئیس حزب کنگرۀ ملی افغانستان و عضو ولسی جرگه، می‎گوید حزب کنگرۀ ملی، خط دیورند را به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان می‎شناسد.

آقای پدرام که امروز شنبه، میان اعضای حزب کنگرۀ ملی، سخنرانی می‎کرد، گفت باید همۀ اقوام ساکن در افغانستان بسیج شوند و راه‎های رسیدن به ثبات را بیابند.

آقای پدرام افزود "بار دیگر اعلام می‎کنم، این مرز، مرز رسمی است. افغانستان و پاکستان باید یکدیگر را احترام بگذارند، مرز خود را احترام بگذارند، در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنند. از کشورهای که به هربهانه، دلیل و هدفی به افغانستان آمده اند و از سازمان ملل متحد، خواهش ما اینست که این معضل را تمام کنند."

به گفته آقای پدرام، افغانستان توانایی بدست آوردن مناطق آن‎سوی خط دیورند را ندارد و حل این مسأله باعث صلح در افغانستان خواهد شد.

اما جاوید احمد وفا، سخنگوی وزارت امور سرحدات و قبایل افغانستان، در صحبت با صدای امریکا، گفت این‌گونه اظهارات، نظریات شخصی است و در این مورد باید شهروندان افغانستان، تصمیم بگیرند.

آقای وفا افزود"خط فرضی دیورند به زور و جبر، یک ملت بزرگ را به دوقسمت تقسیم کرده است. این خط بر خانه‎های آنان، بر جماعت‎‏های آنان و بر حجرات آنان آمده است، که هیچ وقتی نه در گذشته و نه اکنون، ملت بزرگ افغانستان و دولت‌های افغانستان آنرا به رسمیت شناخته است. این خط در گذشته هم برای همه گی قابل قبول نبود و اکنون هم برای همه قابل قبول نیست. در مورد خط فرضی دیورند ملت بزرگ افغانستان فیصله می‎کنند. این موضوع به یک یا دوفرد ارتباط ندارد و نه با سخنان آنان به رسمیت شناخته می‌شود."

آقای وفا در ادامه گفت، افغانستان اکنون با مشکلات مواجه است؛ اما در آینده فرصت رسیدگی به همۀ این موضوعات را پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر، برخی از اعضای ولسی جرگه، کسانی را که خط دیورند را به عنوان مرز رسمی می‎شناسند، به معامله‌گری متهم می‎کنند.

نذیراحمدزی، معاون دوم ولسی جرگه، امروز شنبه، در مورد به رسمیت شناختن خط دیورند، گفت "این ملکیت ملت است. هیچ فرد این حق را ندارد که در مورد این موضوعات صحبت کند. حتی حق صحبت را ندارند. این حق شورای ملی یا ملت است. تا که لویۀ جرگه افغانستان برگزار نشده است و تمام ملت افغانستان در آن حضور نداشته باشند، به این گونه اظهارات فکر نکنید و قایل تشویش هم نیست."

در سال ۱۸۹۳ میلادی، خط دیورند به عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیوی مطرح شد. پس از آن در سال ۱۹۴۷ زمانی که پاکستان به حیث کشور مستقل ایجاد شد، خط دیورند به حیث سرحد میان دو طرف باقی ماند و دوسال پس از ایجاد پاکستان، افغانستان با برگزاری لویۀ جرگه خط مرزی دیورند را بی اعتبار اعلام کرد.

اما پاکستان همواره خط دیورند را مرز شناخته شده بین افغانستان و پاکستان دانسته و گفته است که ادعا بالای خط دیورند بی اساس است و بحث روی این مسأله اصلأ مطرح نیست.

XS
SM
MD
LG