لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: نیروهای افغان در بین افغان ها محبوبیت دارد


نیرو های امنیتی افغان
نیرو های امنیتی افغان
وزارت دفاع ایالات متحده می گوید که نیرو های اردو و پولیس افغانستان در میان اکثریت شهروندان آن کشور از محبوبیت برخوردار بوده و همۀ عملیات نظامی را به گونۀ مستقلانه انجام می دهند.

پنتاگون، روز چهارشنبه این مطلب را در گزارش "پیشرفت به سوی امنیت و ثبات در افغانستان" بیان کرد که در آن دستاورد های عمده در راستای آموزش و خود کفایی نیرو های امنیتی افغان برشمرده شده است.

در آن گزارش آمده است که نیروهای امنیتی افغان برعلاوۀ مبارزۀ مستقلانه با شورشیان و حفظ دستاورد های فصل جنگ در سال ۲۰۱۳، توانستند امنیت انتخابات شانزدهم حمل را موفقانه تامین کنند.

با وجود دست آورد های چشمگیر، اما در گزارش وزارت دفاع امریکا آمده است که نیروهای امنیتی افغان از نگاه لوژیستیکی و قابلیت های پایدار بودن، با آزمون مواجه بوده و میزان فرار سربازان از صفوف اردوی ملی، بلند تر از حد متوقع می باشد.

گزارش پنتاگون ادعا می کند که تداوم فساد در نهاد های امنیتی افغان نیز یکی از آزمون ها بوده و بر حمایه و تقویت نیروی هوایی، نهاد های استخباراتی، عملیات ویژه وارتقای ظرفیت نهاد های امنیتی افغانستان، پیش از خروج نیروهای خارجی از آن کشور، تاکید کرده است.

گزارش می افزاید که حمایت مالی جامعه جهانی و کمک نیروی های ائتلاف به نیروهای امنیتی افغان پس از سال ۲۰۱۴ باید ادامه یابد.

گزارش پنتاگون حاکی است، در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، تامین امنیت انتخابات در جریان تابستان که آغاز فصل جنگ در آن کشور پنداشته می شود، آزمون بزرگی برای نیرو های امنیتی افغان پنداشته می شود.

اما، در گزارش این موضوع نیز اشاره شده که نیروهای امنیتی افغان با وجود متقبل شدن تلفات زیاد، منسجم و دارای اعتماد به نفس بلند بوده و بر شورشیان برتری تکتیکی دارند.

طبق این گزارش، نیازمندی نیروهای امنیتی افغان به کمک پس از سال ۲۰۱۴، امتناع رئیس جمهور کرزی از امضای توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن، عدم تصمیم گیری امریکا و ناتو در مورد حضور نظامی آنان پس از ۲۰۱۴ در افغانستان و روند همزمان انتقال قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی سبب ایجاد سردرگمی در میان شهروندان افغان شده است.

حمایت کشور های همسایه از طالبان

ادعای موجودیت پناهگاه های امن شورشیان در آن سوی امتداد سرحد با پاکستان، همواره توسط حکومت افغانستان صورت گرفته است.

چنانچه در بخشی از این گزارش نیز حملات طالبان از پناهگاه های آن گروه در پاکستان به عنوان یک مشکل جدی تلقی شده است. گزارش پنتاگون ادعا کرده که پاکستان اقدامات جدی را علیه گروه های شورشی افغان روی دست نگرفته و گاهگاه از شورشیان افغان حمایت می کند.

گزارش وزارت دفاع ایالات متحده می افزاید که کمک های مالی توسط شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج یکی از منابع اصلی مالی طالبان و سایر گروه های شورشی و دهشت افگن مستقر در امتداد مرز افغانستان و پاکستان می باشد. کشور های شورای همکاری خلیج شامل بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

از جانب دیگر، در گزارش آمده است که ایران با آنکه با افغانستان روابط دوستانه دارد، اما نیروی قدس سپاه پاسداران آن کشور، با فراهم کردن کمک نظامی و آموزش به طالبان، زمینه جنگ فرسایشی را با نیروهای آیساف مساعد ساخته و می خواهد نیروهای خارجی هرچه زودتر افغانستان را ترک کنند.

در گزارش وزارت دفاع ایالات متحده، از کاهش حدود ۲۵ درصد تلفات نیروهای امریکایی و ائتلاف در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با سال ۲۰۱۰ تذکر به عمل آمده اما خود خاطر نشان کرده است که روابط میان کابل و واشنگتن در پی امتناع رئیس جمهور کرزی از امضای توافقنامه امنیتی و رهایی ده ها زندانی از زندان بگرام، پرتنش باقی مانده است.
XS
SM
MD
LG