لینک های دسترسی

Breaking News

نقش بیشتر وزارت دفاع امریکا در تصمیم گیری مسایل جنگی


وزارت دفاع امریکا به گونۀ روز افزون تصامیم بیشتر مسایل جنگی را اتخاذ میکند. آژانس خبررسانی اسوشیتدپرس در گزارشی نگاشته است که وزارت دفاع امریکا با مناظرات اندک علنی، صدها سرباز را به جنگ میفرستد و در پی کسب صلاحیت های بیشتر در بخش مبارزه با افراطگرایان در شرق میانه و افریقا است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در جریان هفتۀ جاری به اردوی امریکا صلاحیت بیشتر داد تا حملات هوایی را بر تندروان القاعده در سومالیا انجام دهد.

اسوشیتدپرس مینگارد که ممکن هفتۀ آینده نوبت یمن باشد، جائیکه رهبران نظامی میخواهند کمک های بیشتری را در مقابل شورشیانِ به پشتیبانی ایران فراهم کنند.

تصامیم کلیدی در مورد عراق، سوریه و افغانستان نیز در راه است.

وزارت دفاع به گونۀ خاموشانه شمار عساکر امریکایی در سوریه را دو برابر کرد و مشاورین نظامی را به خط مقدم جبهه در عراق نزدیک ساخت. این وزارت همچنان به گونۀ علنی افزایش نیروها در افغانستان را تقاضا کرد.

پنتاگان ادارۀ ترمپ و اوباما

تغییراتی که را رئیس جمهور ترمپ در در دو ماه نخست کاری اش وارد کرده است، تمایل او را به دادن صلاحیت به پنتاگان نشان میدهد تا این وزارت، خود، مسایل محاربوی روزمره اش را مدیریت کند.

در ادارۀ باراک أوباما، رهبران نظامی در بخش فعالیت های روزمرۀ محاربوی، تعیین اهداف و جابجا نمودن عساکر، باید پس منظوری، تصمیم اتخاذ میکردند.

اما گسیل ساختن صلاحیت ها به وزارت دفاع و تصامیم محاربوی به افسران سطح پائین، خطرات سیاسی و نظامی را در قبال خواهد داشت. تلفات غیرنظامیان و عساکر نظامی، بزرگترین خطر در این بخش محسوب میگردد.

الیس هانت فریند، تحلیلگر مسایر بین المللی در مرکز مطالعات بین المللی و ستراتیژیک میگوید که یکی از خطرات دیگر این امر، فارغ شدن اردو از سیاست خارجی است که در نتیجۀ آن رهبران سیاسی ادارۀ کمپاین های نظامی را از دست خواهند داد.

اما رهبران نظامی ارشد امریکایی میگویند که آنان باید توانایی واکنش سریع علیه دشمنان ایالات متحده را داشتن باشند.

رئیس جمهور ترمپ از اردو قاطعانه حمایت کرده و تعهد نموده است که افراطگرایان اسلامی را به گونۀ شدید پیگیری خواهد کرد. این اقدام او دیدگاه رهبران پنتاگان را بازتاب میدهد که میگفتند مدیریت شدید اوباما بر عملیات های اردو، تاثیرگذاری آن را کاهش داده بود.

با آنهم نتیجۀ این تصامیم ممکن برای مردم گیج کننده باشد.

گزارش: اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG