لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض به بزرگداشت انقلاب ایران در هرات


چندی پیش شماری از مردم بر کنسولگری ایران در هرات، حمله کردند
چندی پیش شماری از مردم بر کنسولگری ایران در هرات، حمله کردند
سی و چهارمین سالروز انقلاب اسلامی ایران در شهرک جبرییل ولایت هرات که بیشتر باشنده گان آن هزاره است، تجلیل گردید.

محمد عارف محبی، رئیس شورای انکشافی جبرییل هرات می گوید که دیپلماتهای ایرانی بطور خودسر دست به برگزاری مراسم تجلیل از سالروز انقلاب کشورشان، در کتابخانه این شهرک زده اند. آقای محبی هدف برگزاری این روز را سیاسی و به زیان افغانستان خواند.

آقای محبی گفت: "دیشب ما ساعت ۱۲ شب خبر شدیم که ایرانی ها یک مراسمی را در ارتباط با پیروزی انقلاب ایران در ساحه جبرییل در یک کتابخانه ای بنام رسالت می گیرند که صبح وقتی از دوستان پرسیدم هیچ کس خبر نداشت. ساعت ۹ صبح اینها مراسم خود را گرفتند و در تحقیقاتی که ما کرده ایم اینها به مقام های محلی گفته اند که این مراسم را مردم هزاره باشنده جبرییل گرفته اند که ما این را رد می کنیم و این غلط است."

مقامات در کنسولگری ایران در هرات تا حال در باره این مراسم اظهار نظر نکرده اند، اما مقامات افغان می گویند که هزینه آن توسط ایران پرداخته شده بود.

علیرضا رضوی، مسئول کتابخانه رسالت در شهرک جبرییل می گوید که مراسم بزرگداشت انقلاب ایران درهماهنگی با مقام های محلی هرات برگزار شد. ایران اضافه بر ساختن تعمیر کتابخانه رسالت، تقریباً تمام کٌتب و اسباب مطالعه این کتابخانه را تامین کرده است.

مخالفت هزاره ها

در واکنش به بزرگداشت انقلاب ایران در هرات، شمار از باشنده گان هزاره این ولایت به روز یکشنبه دست به اعتراض زدند.

اعتراض کننده گان حکومت افغانستان را به ناتوانی متهم نموده گفتند که مقامات افغان جلو مداخلات سیاسی و فرهنگی ایران را نمی گیرند.

علی یاور مظفری، عضو شورای علمای جبرییل هرات گفت: "متاسفانه از فضای دموکراسی امروز افغانستان یک عده سوء استفاده میکند و من یک مقدار را تقصیر دولت افغانستان میدانم که جلوی هر گونه برنامه را در کشور آزاد کرده. بخصوص ایرانی ها به بهانه برگزاری برنامه های فرهنگی از احساسات مردم سوء استفاده میکنند و اهداف شان ایجاد عدم اعتماد بین اقلیت های افغانستان است."

پیش از این امرالله صالح، رئیس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، در مقالهء به وب سایت پشتوی بی بی سی نوشته بود که ایران از طریق علمای شیعه/هزاره در افغانستان اعمال نفوذ می کند.
XS
SM
MD
LG