لینک های دسترسی

Breaking News

فرار مردم از بیم لغزش کوه در بامیان


احتمال لغزش کوه در ساحه سرخ جوی دره فولادی ولایت بامیان بیش ازصد خانواده را بیجا کرده و مقامها می گویند که آنان به کمک های عاجل نیاز دارند.

مقامهای ولایتی می گویند که بیش ازصد خانواده دراین ساحه زندگی می کنند و بعد از ظهر روز چهارشنبه نزدیک به نود در صد آنان را به مکان امن انتقال داده اند.

باشندگان محل میگویند به دلیل بارش های پی هم قسمت های زیاد این کوه درز برداشته و امکان لغزش آن وجود دارد، به همین دلیل خانه های شان را ترک نموده و در نقاط دورتر پناه برده اند.

این خانواده ها در هوای سرد و بارانی بدون سر پناه بوده، از دولت و نهاد های خیریه خواهان فراهم آوری کمک فوری اند.

محمد آصف مبلغ، معاون والی بامیان که بعد شام چهارشنبه ساحه را از نزدیک بررسی کرد، و به رادیو آشنا گفت که درز برداشتن این کوه زندگی بیش از صد خانواده را با تهدید جدی مواجه کرده است.

آقای مبلغ افزود که برای بیجا شدگان کمک های فوری خواهد رسید اما امکانات کافی در اختیار ندارند تا نیازمندی تمام این خانواده ها را رفع نمایند.

از سویی هم مسولان اداره مبارزه با حوادث در بامیان میگویند باشندگان این منطقه را به منظور پیش گیری از تلفات جانی از محل خارج ساخته اند.

احمد رضا رفعت، رییس این اداره میگوید یک کمیته به منظور شناسایی خانواده های نیازمند به کمک و هماهنگی کمک ها تشکیل شده و کمک رسانی بزودی آغاز میشود.

فاطمه مادر دو کودک دراین باره به رادیو آشنا گفت که خانواده ها به دلیل سردی هوا، نگران زندگی و مصئونیت کودکان شان اند و از مسئولان می خواهند برای شان لباس و کمک های فوری فراهم کنند.

مقام های محلی این ولایت می گویند امکانات اندک به دسترس دارند و کمک های اولیه مانند خیمه و سایر لوازم درساحه توزیع شده اما، آنان هشدار میدهند اگر کمک های عاجل و بیشتری به این خانواده ها نرسد، سرمای شدید زندگی و سلامت اطفال و زنان را با تهدید جدی مواجه خواهد ساخت.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG