لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری اعلان شد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پس از شمارش ده درصد آرای ۲۶ ولایت، نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نمودکه بر اساس آن داکتر عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهور در صدر قرار دارد.

قرار بود کمیسیون انتخابات روز گذشته نتایج پنج در صد آرای ۲۰ ولایت را اعلان کند، اما این اقدام به تاخیر افتاد.

محمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که به خاطر اینکه ده در صد نتایج از بیشتر از ۲۰ ولایت اعلان شود، آن کمیسیون اعلان نتایج قسمی را یک روز به تاخیر انداخت.

آقای نورستانی گفت که نتایج شمارش آرای هشت ولایت (بدخشان، بغلان، غور، نورستان، دایکندی، پکتیکا، میدان وردک و غزنی) در نتایج قسمی شامل نیست.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ادعا هایی را رد کرد که گویا تحت فشار حکومت یا نهاد دیگری نتوانست نتایج قسمی را زودتر نشر کند. او گفت که کمیسیون انتخابات استقلالیت خود را تا آخرین لحظه حفظ خواهد کرد.

آقای نورستانی گفت که نتایج قسمی بیشتر در آیندۀ نزدیک اعلان خواهد شد، اما افزود که این نتایج قابل تغییر است. به گفتۀ وی ممکن امروز یک نامزد در ردیف نخست قرار بگیرد و زمانیکه نتایج بیشتر اعلان شود، نامزد دیگری پیشی بگیرد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که نتایج قسمی کنونی بر اساس شمارش ۵۰۰ هزار رای از ۲۶ ولایت است که در آن داکتر عبدالله عبدالله ۲۱۲.۳۱۲ رای را که ۴۱.۹ در صد می شود از آن خود کرده است.

اشرف غنی احمدزی با کسب ۱۹۱.۵۱۶ رای که ۳۷.۶ در صد می شود در ردۀ دوم، داکتر زلمی رسول با گرفتن ۴۹.۸۲۱ رای یا ۹.۸ در صد آرا در ردیف سوم قرار گرفته اند.

عبدرب الرسول سیاف، با کسب ۲۵.۶۷۹ رای یا ۵.۱ در صد در ردیف چهارم، قطب الدین هلال با گرفتن۱۳.۵۳۶ رای یا ۲.۷ در صد آرا پنجم و محمد شفیق گل آقا شیرزی با اخذ ۱۱.۱۳۲ رای یا ۲.۲ در صد در ردیف ششم قرار دارند.

محمد داود سلطان زوی با گرفتن ۲.۴۴۲ رای که ۰.۵ درصد آرا را تشکیل می دهد در ردۀ هفتم و هدایت امین ارسلا با کسب ۱.۳۶۰ رای یا ۰.۳ در صد آرا در جایگاه هشتم قرار گرفته اند.

کمیسیون مستقل انتخابات در مورد اینکه کدام یک از نامزدان در کدام ولایات بیشترین آرا را گرفته اند،جزییاتی ارایه نکرد. او گفت که در نتیجۀ شمارش این در صد آرای ۲۶ ولایت، هیچ رای باطل نشده است، اما پس از بررسی دقیق، امکان باطل شدن آرا موجود است.

آقای نورستانی تایید کرد که تقلب در بسیاری از جاها صورت گرفته است وکمیسیون تصمیم قاطع دارد که آرای پاک را از ناپاک درحضور ناظرین جدا سازد.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که ابراز نظر در مورد کشانیده شدن انتخابات به دور دوم، پیش از وقت است. اما گفت که اگر انتخابات به دور دوم هم برود، آن کمیسیون آماده گیهای لازم را دارد.

به گفتۀ آقای نورستانی ۸۵ در صد مواد رایدهی به مرکز رسیده است و از ولایت های فراه، نورستان و بدخشان تا هنوز باقی مانده است که آن هم درمدت دو روز آینده از طریق هوا انتقال داده می شود.

بر اساس تقسیم اوقات انتخاباتی، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ چهارم ثور و نتایج نهایی به تاریخ ۲۴ ثور اعلام می گردد.
XS
SM
MD
LG