لینک های دسترسی

Breaking News

چرا اوباما اسامه را دریافت؟


پیتر برگن، نویسندۀ کتاب جدیدی در مورد حملۀ که منجر به هلاکت به اسامه بن لادن، رهبر القاعده گردید، می گوید که هیچ سندی را دریافت نکرده که گویا پاکستان برای رهبر فقید القاعده پناه داده باشد.

برگن می گوید که براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده 95 در صد اطمینان داشت که بن لادن در نتیجۀ حملۀ دوم می سال 2011 در ایبت آباد پاکستان کشته شده باشد، اما با آنهم آماده نبود موضوع را علنی سازد زیرا از پنج در صد امکان غلط بودن خبر و پیامد های آن نگران بود. اما به خاطر زیر فشار آمدن مقامات پاکستانی و برای جلوگیری از هرج و مرج در پاکستان در نتیجۀ حمله بر آن کشور، به پیشنهاد مقامات ارشد پاکستانی در نیمۀ شب خبر هلاکت رهبر القاعده را اعلان کرد.

این نویسندۀ کتاب مسما به "در تعقیب یک مرد" می گوید که براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده عمده ترین فرد در طرح و اجرای عملیات هلاکت رهبر القاعده بود که در آگست سال 2010 آغاز شد و در نهایت به تأریخ دوم ماه می سال 2011، با کشته شدن بن لادن به پایان رسید.

پیتر برگن می گوید که در جریان مبارزات انتخاباتی، زمانی که آقای اوباما گفت در صورتی که پرویز مشرف، رئیس جمهور آن وقت پاکستان علیه رهبر القاعده اقدام نکند، واشنگتن به شکل یکجانبه علیه رهبر القاعده اقدام خواهد کرد، تمام کاندید های دموکرات و جمهوری خواه آن وقت این بیان او را مورد انتقاد و تمسخر قرار دادند. اما در جریان ریاست جمهوری خود چنین چیز را عملی ساخت.

برگن در کتاب خود در مورد پنج جلسۀ نوشته است که تیم امنیت ملی رئیس جمهور اوباما چگونگی عملیات کشتن بن لادن را مورد بررسی قرار داده اند. به گفتۀ برگن، در آخرین جلسه، رئیس جمهور اوباما از اعضای ارشد حکومت خود آخرین مشوره را گرفت که به طور عموم تمامی آنها مفکورۀ حمله بر پاکستان مخالفت داشتند. رابرت گیتس، وزیر دفاع آن وقت پیشنهاد انداخت بم را بجای تهاجم کرده بود، اما جو بایدن، معاون رئیس جمهور اوباما از پیامد ها، امکان مظاهرات و حمله بر سفارت ایالات متحده در اسلام آباد نگران بود.

پیتر برگن در یک نشستی در واشنگتن که کتاب خود را معرفی می کرد، جزییات جدیدی را در مورد دریافت بن لادن ارائه کرد. به گفتۀ این نویسنده، تحقیقات از یک عضو القاعده در زندان گونتنمو، تا دریافت هویت مخبر و انتقال دهندۀ پیام های بن لادن در پاکستان چند سال را دربر گرفت. برگن گفت که روابط پاکستان و ایالات متحده بعد از هلاکت دو پاکستانی توسط ریمود دیویس، قراردادی ادارۀ استخباراتی ایالات متحده (سی، آی، ای) رو به وخامت گذاشته بود و تهاجم بی خبر واشنگتن بر خانۀ بن لادن آن را به گونۀ رقم زد که تا اکنون شکل عادی را نگرفته است.

این نویسنده می گوید که تعداد زیادی به این نتیجه رسیده اند که شبکۀ القاعده و یا هم رهبر آن تهدید قوی را متوجۀ امنیت ایالات متحده نمی ساخت زیرا ضربه های چند سال گذشته به پیکر آن، از قوت القاعده کاسته بود تا امریکا را هدف قرار دهد.

اما به عقیدۀ پیتر برگن، برای امریکایی ها و به ویژه آنانی که در نتیجۀ حملات یازهم سپتمبر صدمه دیده اند؛ مهم بود تا رهبر القاعده به سزای اعمال خود برسد و قبل از بستن فصل آخر جنگ علیه دهشت افگنی، عدالت تأمین شده باشد، زیرا دلیل عمدۀ تهاجم بر افغانستان و به گونۀ توجیۀ جنگ عراق، همانا تسلیم نکردن اسامه بن لادن توسط طالبان در افغانستان و فعالیت های شبکۀ القاعده در عراق بود.

(برای تماشای برنامۀ معرفی این کتاب توسط پیتر برگن در بنیاد امریکای جدید در واشنگتن به اینجا کلک کنید)

XS
SM
MD
LG