لینک های دسترسی

Breaking News

پتریئیس با پلان خروج سریع قوای امریکایی از افغانستان "مخالفت میکند"


در این اواخر گزارش ها از همه رسانه ها بیانگر تصمیم رئیس جمهور باراک اوباما به خاطر آغاز روند خروج نیرو های امریکایی از افغانستان در سال ۲۰۱۱ بودند. این تصمیم باراک اوباما با مخالفت ها و موافقت های متعددی روبرو شده است.

سناتور جان مک کین از حزب جمهوری خواه ایالات متحدۀ امریکا، در ماه گذشته از اعلان پیش از وقت این تصمیم باراک اوباما انتقاد کرده و گفت، اعلان این تصمیم باعث خواهد شد مخالفان و شورشیان به بقایشان امیدوار شوند و روحیۀ محکم تری را در دهشت افگنی در پیش گیرند.

نیویارک تایمز: در مطلبی امروزی اش نوشته است که جنرال دیود پتریئیس، قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و بین المللی در افغانستان، با خروج سریع نیرو های امریکایی از افغانستان مخالفت میکند.

نویسندۀ این مطلب از نزدیک شاهد گفته های تازۀ جنرال پر اقتدار امریکایی که به تازه گی مسئولیت رهبری تمام نیرو های خارجی را در افغانستان عهده دار شده است مینویسد، جنرال پتریئیس به روز یکشنبه مبارزاتش را به خاطر ترغیب ذهنیت عامه در قبال جنگ افغانستان به گونۀ علنی آغاز کرد.

در این مطلب از زبان جنرال پتریئیس آمده است که وی به انجام موفقیت آمیز جنگ در افغانستان باورمند است و خروج سریع و یکبارۀ نیرو های امریکایی از افغانستان را گزینۀ خوبی پس از همه تلاش ها به خاطر نجات این کشور از چنگال دهشت افگنی نمیبیند.

روزنامه با گفت و شنود یک ساعتۀ که با آقای پتریئیس داشته است از زبان وی مینویسد که وی رهبری را به خاطر خروج دلپذیر به دست نگرفته است. او با خروج عجولانۀ نیرو های امریکایی از افغانستان مخالفت کرده است.

در این مطلب از زبان پتریئیس آمده است که درست چند هفته پس از اعلام ضرب العجل خروج نیرو های امریکایی از افغانستان، جنگ در این کشور به گونۀ خوب و دلخواه مسیر گرفته است. امکانات مورد ضرورت به موقع آن در موقعیت های مناسب رسیده اند، و وی تاکید بر این کرده است که گویا ایالات متحده در حال به دست آوردن چیزیکه در یک و نیم سال گذشته در پی آن بود، نزدیک شده است.

در این مطلب آمده است که جنرال پتریئیس در جواب این سوال که آیا وی از رئیس جمهور اوباما خواستار تعدیل در خروج نیرو های امریکایی خواهد شد، و زمان خروج نیرو های امریکایی را به تعویق خواهد انداخت؟ او در مقابل پاسخی مثبتی ارائه کرد. او گفته است که رئیس جمهور اوباما وی را به خاطر دادن مشورۀ درست نظامی به افغانستان فرستاده است.

به باور روزنامه با همه غوغا های برخاسته از جنگ افغانستان و همه نا رضایتی های روز افزون از جنگ افغانستان در داخل ایالات متحده، پتریئیس ضمن اینکه مخالفتش را با خروج سریع با شمار زیاد عساکر از افغانستان خوانده است، او آنرا هشداری برای طالبان که خواب بیرون شدن نیرو های امریکایی را تا یک سال دیگر بر سر دارند، نیز عنوان کرده است.

با در نظر داشت مطلب این روزنامه صفحۀ نخست واشنگتن پُست چیزی دیگری نوشته است:

مناطق آرام در شمال افغانستان از گزند طالبان در امان نماند" این عنوان تکان دهندۀ واشنگتن پُست مطلبی را نیز که گویای اعمال نفوذ طالبان در شمال افغانستان است، وانمود میسازد.

جوشوا پارتلوو که از قیسار ولایت فاریاب به واشنگتن پُست این مطلب را فرستاده است مینویسد، طالبان مسلح سوار بر موتر سایکل ها داخل قریه جاتی دور دست و بدون دفاع در بخش های شمالی افغانستان شده اند.

در این مطلب آمده است که طالبان با جمع کردن مردم بدون کدام مقاومت، معمولا از طرف شب از رهبری طالبان در آن مناطق به آنان سخن میگویند.

به قول واشنگتن پُست، در پی تمرکز و مصروفیت نیرو های ناتو و افغان در بخش های جنوبی افغانستان، مردم در قریه های دور دست شمال با نا توانایی حکومت در جلوگیری از نفوذ طالبان در آن مناطق ناچار به خاطر حفاظت جان هایشان از حضور طالبان در آنجا ها حمایت میکنند.

روزنامه از زبان یکی از قریه نشینان در فاریاب نوشته است که تعداد طالبان در مناطق شان به سرعت افزایش میابد و وی از این ناحیه زیاد هراسان است.

در این مطلب آمده است که طی سال گذشته، امنیت در افغانستان به گونۀ سریع رو به وخامت گراییده است. شورشیان در ولایت های قندز و بغلان و حتی بر کوه های واخان بدخشان اعمال نفوذ کرده اند. که نمونۀ از کار کرد های آنان کشتن کارمندان نهاد امداد رسانی مسیحی در همین اواخر بود.

سینهوا: روز نامۀ چاپ چین نیز چیز های به نقل از جنرال پر قدرت امریکایی در افغانستان نوشته است.

با همه نوشته ها و گفته ها در بارۀ جنگ افغانستان، سینهوا به یک نقطۀ مهم که سر آغاز این همه نبرد گویا خوانده شده است اشاره میکند، و آن این که دستگیری اسامه بن لادن، رهبر شبکۀ القاعده از جمله اولویت های کاری در کار مبارزه با دهشت افگنی است.

روزنامه با نقل قول از جنرال دیوید پتریئیس نوشته است که دستگیری و یا از بین بردن اسامه بن لادن از جمله اولویت های کاری متحدین است. در این مطلب آمده است که به باور آقای پتریئیس اسامه بن لادن طراح حملات یازدهم سپتمبر بر نیویارک، هنوز در کوهپاره ها میان افغانستان و پاکستان پنهان است.

واشنگتن پوست: در یک مطلب دیگری خود نوشته است که حکومت افغانستان شرکت های امنیتی خصوصی را در افغانستان منحل میسازد.

در این مطلب آمده است که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، برای شرکت های امنیتی خصوصی فقط چهار ماه مهلت داده است تا تمام فعالیت هایشان را در افغانستان متوقف سازند.

به قول روزنامه، رئیس جمهور کرزی به یکی از وعده های زمان آغاز دور تازۀ ریاست جمهوری اش گویا پایۀ عمل میدهد.

واشنگتن پُست مینویسد که وزارت داخلۀ افغانستان تا کنون به حدود ۵۲ شرکت خصوصی جواز فعالیت داده است. از این جمله تنها ۲۶۰۰۰ قرار دادی آن با دولت ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان کار میکنند.

به قول روزنامه موجودیت شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان همواره مایۀ نگرانی مردم و حکومت افغانستان بوده است. به قول روزنامه مسلح شدن افراد خارج از ادارۀ حکومت افغانستان، مشکل جدی از گذشته تا کنون خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG