لینک های دسترسی

Breaking News

دستگیری "سارقین" معادن در پروان


بازداشت شده‌گان گفته اند که از این مدرک به طالبان حمایت مالی می کردند
بازداشت شده‌گان گفته اند که از این مدرک به طالبان حمایت مالی می کردند

وزارت داخلۀ افغانستان از بازداشت چهار نفر در پیوند با "سرقت و استخراج غیرقانونی معادن" در مربوطات ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان خبر داد.

خبرنامۀ وزارت داخلۀ افغانستان حاکی است که این چهار نفر هنگامیکه مصروف کندن کاری سنگهای قیمتی در یکی از معادن سیاه گرد بودند، از سوی پولیس نظم عامه دستگیر شدند.

بازداشت شده گان در تحقیقات ابتدایی پولیس اعتراف کرده اند که از درک فروش غیرقانونی سنگهای قیمتی طالبان را نیز حمایت پولی می کردند.

با آنکه مقامهای امنیتی افغان طرح امنیتی محافظت از معادن را موفق میخوانند، به گفتۀ وزارت معادن آن کشور، هنوز هم در ۱۲ ولایت به ویژه بدخشان، معادن توسط افراد سودجو، زورمندان و مخالفان مسلح به گونۀ غیرقانونی استخراج میشود.

چندی پیش نهاد گلوبل ویتنس که در زمینۀ استخراج غیر قانونی منابع طبیعی، فقر، فساد و نقض حقوق بشر، فعالیت می کند، با پخش گزارشی بسم الله محمدی، وزیر دفاع پیشین افغانستان را به تجارت و غارت معدن لاجورد بدخشان متهم کرد.

گزارش این نهاد حاکی است که رقابت مافیای اقتصادی به خاطر کنترول معادن بدخشان، یک ایتلاف ناهمگون را به میان آورده است و در مواردی طالبان، فرماندهان محلی و برخی از مقام های ارشد دولتی افغان را در یک صف قرار داده است.

اما بسم الله محمدی دست داشتن در قاچاق و غارت معادن لاجورد بدخشان را رد کرد و گزارش گلوبل ویتنس را بی بنیاد خواند و گفت که هیچ مدرکی و شواهدی مبنی بر دست داشتن وی در کار و بار قاچاق لاجورد وجود ندارد.

وزارت معادن افغانستان در ۳۴ ولایت ۴۵۰ قرارداد استخراج معدن را روی دست دارد که از این میان ۸۶ قرارداد امسال امضا شد که معادن آن در ولایتهای نسبتاً امن موقعیت دارد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG