لینک های دسترسی

Breaking News

تطبیق کمپاین واکسین پولیو در سه ولسوالی فراه


تنها دو قطره واکسین حیات اطفال زیر سن پنج سال تان را نجات می دهد.
تنها دو قطره واکسین حیات اطفال زیر سن پنج سال تان را نجات می دهد.

مقام های محلی ولایت فراه از تطبیق یک کمپاین سه روزۀ تطبیق واکسین فلج اطفال در سه ولسوالی بکواه، بالابلوک و گلستان آن ولایت خبر داده میگویند، در این برنامه صحی بیش از هفتاد هزار طفل زیر پنج سال واکسین شده اند.

همزمان مسوولین دفتر یونیسف در افغانستان میگویند که اکنون ۸۰ فیصد واقعات پولیو درولایت فراه موجود است.

مقام های محلی ولایت فراه بعد از آن تصمیم به تطبیق این کمپاین گرفتند که چهارمین واقعۀ بیماری پولیو مثبت در ولسوالی بالابلوک آن ولایت کشف شد.

رئیس صحت عامه ولایت فراه می گوید که در این سه ولسوالی بیش از هفتاد هزار طفل زیر سن پنج سال دیگر نیز زندگی می کنند که با توجه به واقعات کشف شده، نیاز مبرم به تطبیق واکسین پولیو دارند.

داکتر عبدالجبار شایق از باشنده گان آن مناطق می خواهد تا در آن کمپاین تطبیق واکسین که از روز دوشنبه آغاز شده، به هر طریق ممکن اطفالشان را واکسین کنند.

داکتر شایق می گوید "نظر به واقعۀ آخری که در ولسوالی بالابلوک یافت شده ما در سه ولسوالی بکواه، بالابلوک و گلستان کمپاین واکسین پولیو را تطبیق میکنیم که در ولسوالی بکواه حدود ۲۸ هزار در ولسوالی گلستان حدود ۱۴ هزار و در ولسوالی بالابلوک حدود ۲۹ هزار طفل زیر پنج سال هدف ما است که باید قطرات واکسین پولیو را خانه به خانه به آنان برسانیمږ؛

رئیس صحت فراه از مردم خواست تا هنگام شروع کمپاین در مناطق شان "تمام اطفال زیر پنج سال خود را اگر مریض باشند یا مهمان و یا هم در خواب تنها با دو قطره از راه دهن واکسین پولیو کنند."

عدم علاقمندی ناشی از بیسوادی

شماری از باشندگان آن ولسوالی ها نیز از علاقمندی برای تطبیق واکسین پولیو برای کودکانشان سخن میزنند.

آنان می گویند شماری ازکسانیکه مانع تطبیق واکسین به اطفال شان می شوند، علت آن بیسوادی و عدم آگاهی کافی آنان از فواید واکسین می باشد.

حاجی محمد باشندۀ بالابلوک فراه می گوید که مردم از فواید واکسین آگاه نبوده و نمیدانند که واکسین که اینجا امده چی فایده دارد."

او از نبود برنام های آگاهی دهی شکایت کرده می گوید " مردم ما از صد درصد شاید 2 فیصد هم به دنبال معلومات و آگاهی از فواید واکسین نمی روند. دلیل آن نافهمی، بیسوادی واز این قبیل مشکلات است."

با این همه محمد آصف ننگ والی ولایت فراه، تطبیق واکسین پولیو بر کودکان را امری حتمی در پیشگیری از این بیماری خطرناک می خواند.

والی فراه از علمای دین و متنفذین قومی می خواهد تا با تبلیغ بیشتر در بین مردم، آنان را از مزایای تطبیق واکسین به أطفال شان آگاه سازند.

آقای ننگ می گوید"به علمایی که این پیام را میفهمند میگویم، که رسالت خود را ادا کنند دوم به بزرگان قومی زیاد تاکید کرده ام که به قوماندانان طالبان هم بگویند که در مقابل تطبیق واکسین پولیو ممانعت نکنند، سوم اینکه حکومت، رسانه ها و نظام یک رسالت مشترک آگاهی عامه را برای مبارزه با این پدیده انجام دهند و مسئله چهارم جامعه جهانی باید بنیادها و نهاد های اساسی ارایه خدمات را توسعه دهند تا در آینده برای دائم از امراض جلوگیری شود."

بیشترین واقعات پولیو در سال روان

همزمان با این، فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان که در راس یک هیئت بلند رتبه به فراه سفر کرده از شناسایی 5 واقعه بیماری پولیو در افغانستان خبر داده می گوید، بیشترین واقعات این بیماری در فراه موجود است.

آقای فیروز می گوید که تشخیص تازه ترین واقعۀ پولیو وی را به آن ولایت کشاند و باوجودیکه در سایر نقاط افغانستان پولیو کاهش یافته اما به باور وزیر صحت در ولایت فراه تعداد واقعات به 5 رسیده است."

وزیر صحت می گوید تلاش می کنند یک راه اساسی را برای مهار این ویروس دریابند و یک راهکار اساسی پروگرام واکسناسیون را بسنجیم که مستقیم با پولیو تاثیر دارد و هر قدر سطح این پروگرام پایین باشد ما پولیو را از بین برده نمیتوانیم."

لگشی بالاجی مسوول دفتر یونیسف نیز می گوید که هشتاد فیصد واقعات بیماری پولیوی افغانستان در ولایت فراه موجود بوده و نیاز است تا در مبارزه با آن همگان دست به دست هم دهند.

آقای بالاجی می گوید "پولیو دشمن ما است و این بیماری در کشورهای افغانستان و پاکستان هنوز وجود دارد و پیدا شده و متاسفانه بیشترین آن یعنی ۸۰ فیصد در ولایت فراه وجود دارد که چهار تا پنج واقعه آن مشاهده شده است."

فراه یکی از ولایت های ناامن افغانستان است که به دلیل نزدیکی با پاکستان همواره شاهد رفت و آمد گسترده مهاجرین و مخالفین مسلح دولت از آن کشور می باشد.

XS
SM
MD
LG