لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس صحت عامه: ننگرهار در ۲۰۱۶ عاری از واقعۀ پولیو بود


تنها با دو قطره واکسین می توانید حیات کودکان زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دو قطره واکسین می توانید حیات کودکان زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، هیچ واقعۀ جدید پولیو در ولایت ننگرهار ثبت نشده و مقامات صحت عامۀ روز پنجشنبه گفتند که تلاش خواهند کرد در ۲۰۱۷ نیز سرتاسر آن ولایت عاری از بیماری پولیو باشد.

رئیس صحت عامۀ ننگرهار این دست آورد را نتیجۀ تلاش های پیگیر در مبارزه با بیماری پولیو در آن ولایت عنوان می کند.

نجیب کامه وال می گوید که تلاش ها را آغاز کرده اند تا در تمام زون شرق به ویژه ولایت ننگرهار، در سال ۲۰۱۷ هیچ واقعۀ مثبت پولیو نداشته باشند و این ولایت را در این سال نیز عاری از پولیو اعلام کنند.

آقای کامه وال به رادیوآشنا گفت"خوشبختانه در ۱۴ ماه گذشته هیچ واقعۀ مثبت پولیو در ولایت ننگرهار نداریم. تلاش داریم همین حالت را نگهداریم. و در سال روان میلادی هیچ واقعۀ مثبت پولیو در تمام شرق به ویژه ننگرهار نداشته باشیم."

نجیب کامه وال می افزاید که نگرانی های از بابت عودت مهاجران افغان از پاکستان به افغانستان ایجاد شده اما "ریاست صحت عامۀ این ولایت در برابر هرگونه مشکل احتمالی آمادگی دارد."

بیماری پولیو باعث فلج دایمی در نزد فرزندان تان می گردد. آنان را واکسین کنید.
بیماری پولیو باعث فلج دایمی در نزد فرزندان تان می گردد. آنان را واکسین کنید.

رئیس صحت عامۀ ننگرهار اما می گوید باوجودیکه تمام مراکز صحی ننگرهار در خدمت ساکنان این ولایت و مهاجران عودت کننده از پاکستان قرار دارد اما تجمع نفوس، بر فعالیت های آنان تاثیر گذار بوده است.

نجیب الله کامه وال برای حل این مشکلات خواهان کسب بودجۀ اختصاصی و ویژه از سوی وزارت صحت عامۀ افغانستان شد.

رئیس صحت عامۀ ننگرهار به رادیوآشنا گفت که تعهد کرده "در سال روان در تمام نقاط که در این اواخر از تطبیق واکسین باز مانده اند، کمپاین واکسین را عملی سازند."

ساکنین ننگرهار هم با آگاهی که از اضرار بیماری پولیو کسب کرده و اکنون دانسته اند که هیچ راه تداوی برای این بیماری وجود ندارند، اکنون خواهان اقدامات شدیدتر و جدی تر مقامات صحی ننگرهار برای محو این بیماری اند.

شیرین آغا، یکتن از بازشندگان شهر جلال آباد می گوید "دولت باید در آن مناطق که اطفال از تطبیق واکسین باز مانده اند، به هر قیمتی می باشد، کمپاین تطبیق واکسین را عملی سازد. نباید در سال روان طفلی در این ولایت از واکسین باز ماند. باید این ویروس از ننگرهار محو شود."

نوید یکتن دیگر از باشندگان زون شرق با ابراز نگرانی از شیوع و سیر این ویروس در منطقۀ شان می گوید "پولیو یک بیماری بسیار خطرناک است و ما برای حفاظت و وقایۀ اطفال مان از این بیماری، در هر دوره فرزندان کمتر از پنج سال مان را واکسین کنیم."

شکل جدید پولیو در پاکستان

شناسایی نوع بسیار نادر ویروس پولیو –شکل ۲- در ایالت بلوچستان پاکستان، مقام‌ها را در آن کشور نگران ساخته و آنان را واداشته است تا کمپاین‌های ویژۀ تطبیق واکسین پولیو را برای کودکان زیر سن پنج سال راه اندازی کنند.

شکل ۲ ویروس پولیو جز پاکستان در سرتاسر جهان محو شده است. پاکستان نیز از اپریل ۲۰۱۶ به اینسو با این گمان که ویروس یاد شده به کلی محو شده است، تطبیق واکسین مخصوص این شکل ویروس را متوقف ساخته بود.

دور جدید این کمپاین به تاریخ ۱۶ جنوری راه اندازی خواهد شد و به میلیون‌ها کودک در ۲۷ ناحیۀ این ایالت به شمول ساحات هم مرز با افغانستان واکسین پولیو تطبیق خواهد شد.

سازمان جهانی صحت ویروس شکل ۲ پولیو را در نمونۀ فاضل آب یک ناحیۀ بلوچستان تشخیص و شناسایی کرده است.

شکل زرقی واکسین پولیو نیز در کنار قطره استفاده شده و موثریت بیشتر دارد.
شکل زرقی واکسین پولیو نیز در کنار قطره استفاده شده و موثریت بیشتر دارد.

افزایش شمار واقعات مثبت و تایید شدۀ پولیو در پاکستان در سال ۲۰۱۴ که به ۳۰۹ واقعۀ مثبت رسید، تلاش‌های جهانی و حکومت پاکستان را برای مبارزه با این بیماری جدی تر ساخت و در نتیجه سال گذشته فقط 20 واقعۀ مثبت پولیو از آن کشور گزارش شد.

آفتاب کاکر، کارمند مرکز عملیات اضطراری ایالت بلوچستان به صدای امریکا گفته است که ویروس شکل ۲ پولیو سال گذشته ۱۵ کودک حدود سه ساله را در مربوطات آن ایالت فلج ساخته است.

پاکستان، افغانستان و نایجریا سه کشور میزبان ویروس پولیو در جهان است، اما بیشترین واقعات مثبت پولیو در چند سال گذشته از پاکستان گزارش داده شده است.

مقام‌های افغان نیز مدعی اند که برخی واقعات پولیو که در افغانستان به ثبت می‌رسد در واقع در بین افغان‌هایی دیده شده است که یا به تازگی از پاکستان برگشته اند یا هم به گونۀ مکرر به آن کشور به ویژه مناطق قبایلی رفت و آمد دارند.

XS
SM
MD
LG