لینک های دسترسی

Breaking News

کشیش مسیحی: واکسین راه حل مشکلات صحی نیست


پولیو به افریقای مرکزی برگشته است
پولیو به افریقای مرکزی برگشته است

سازمان جهانی صحت می گوید که کمپاین تطبیق واکسین پولیو در برخی کشور های افریقای مرکزی با مقاومت و امتناع مردم مواجه شده است. در تازه ترین مورد کامرون و گینی استوایی هر یک پنج مورد پولیو را امسال به ثبت رسانده اند.

کارکنان صحی که به خانه ها، مکاتب، بازار ها و کلیسا ها برای تطبیق واکسین پولیو اعزام می شوند، از وضعیت کار شان شاکی بوده و می گویند که به دلیل معلومات نادرست که برای مردم داده شده است، آنان از تطبیق واکسین به کودکان شان پرهیز کرده و با آن مقاومت می کنند.

گمبی پییر، یکی از کارکنان واکسیناسیون در کامرون، به صدای امریکا گفت که تلاش های وی برای متقاعد کردن یک کشیش ناکام ماند، زیرا به گفتۀ وی آن کشیش مسیحی بر تطبیق واکسین برای راه حل مشکلات صحی باور ندارد.

پییر می گوید که این مشکل هر روز پیچیده تر می شود، زیرا به گفتۀ وی شماری از والدین به رهبران مذهبی گوش می دهند و نمی گذارند کودکان شان واکسین شوند. او اضافه می کند که معلومات نا درست، ترس و شک ریشۀ مشکلات است.

پولیو سبب فلج دایمی می شود
پولیو سبب فلج دایمی می شود

شماری از رسانه های محلی گزارش داده اند که مهاجرین نایجریایی در شمال کامرون، واکسین پولیو را رد کرده می گویند که این یک فریب است که توسط کشور های پیشرفته ایجاد شده است و پلان دارند با تزریق مواد کیمیایی، باروری افراد را کاهش دهند و از این طریق جمعیت مسلمانان جهان را کاهش دهند.

داکتر حامد جعفری، رئیس سازمان جهانی صحت در بخش محو پولیو یا فلج کودکان در سطح جهان می گوید که نیاز است تا در برابر باور های نا درست در سراسر جهان، مبارزه کرد. او اضافه می کند که باید به خانواده ها در مورد مصوونیت این واکسین اطمینان داده شود.

جعفری می گوید که هر سال بیش از دو میلیارد کودک در سراسر جهان واکسین می شود و خانواده ها باید با کارمندان صحی همکاری و از آنان حمایت کنند. او اضافه می کند که بدون همکاری مردم و ادارات ریشه کن ساختن ویروس پولیو امر دشواری خواهد بود.

مرکز جهانی پولیو

تا چند سال پیش، پولیو در تمام کشور های جهان به استثنای نایجریا، افغانستان و پاکستان، محو شده بود. اما منازعاتی که موجب مهاجرت های گسترده در شرق میانه و افریقا به شمول عراق، سوریه، سومالیا و اتیوپیا شد، زمینه را برای گسترش دوبارۀ این ویروس در برخی حصص جهان مهیا کرد.

آگاهی نادرست مردم، جنگها و عدم تطبیق مؤثر برنامه های واکسیناسیون، پاکستان را به بدترین کشور ملوث به ویروس پولیو و مرکز جهانی این بیماری مبدل کرده است. از آغاز سال روان میلادی تا کنون ۲۳۵ مورد مثبت پولیو در پاکستان ثبت شده است که بیش از ۸۵ در صد کل واقعات این بیماری را در سطح جهان تشکیل می دهد.

مناطق قبایلی پاکستان بیشترین مبتلایان پولیو را در خود دارد
مناطق قبایلی پاکستان بیشترین مبتلایان پولیو را در خود دارد

افغانستان که تا چند سال پیش واقعات تایید شدۀ پولیو را به چهار مورد در سال رسانده بود، با افزایش ناامنی در مناطق قبایلی پاکستان و مهاجرت ساکنان آن مناطق به افغانستان، از آغاز سال روان تا اکنون ۱۵ مورد تایید شدۀ پولیو را به ثبت رسانده است.

پولیو ویروسی است که بیشتر کودکان زیر سن پنج سال را مصاب ساخته و منجر به فلج شل حاد دایمی در نزد آنان می شود. در ده در صد موارد کودکان مبتلا به این ویروس جان شان را از دست می دهند.

سه دهه پیش هر سال بیش از ۳۵۰ هزار کودک به این ویروس مبتلا می شد، اما پس از آغاز برنامۀ جهانی محو پولیو در سال ۱۹۸۸ از سوی سازمان جهانی صحت، ابتلا به این بیماری ۹۹ در صد کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۳ میلادی فقط ۴۱۶ مورد این بیماری در سراسر جهان گزارش شده بود.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG