لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن سه واکسیناتور پولیو در کنر


تنها با دو قطره واکسین می تواند جلو فلج دایمی را در نزد اطفال زیر سن پنج سال گرفت.
تنها با دو قطره واکسین می تواند جلو فلج دایمی را در نزد اطفال زیر سن پنج سال گرفت.

مقامات محلی کنر می گویند که طالبان مسلح سه واکسیناتور را که یک هفته قبل ربوده بودند، صبح روز یکشنبه در یک ساحۀ کوهستانی با شلیک گلوله کشته اند.

محمدغني مصمم سخنگوی والی کنر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که از جملۀ کشته‌شدگان، یکی آن سوپروایزر تطبیق واکسین ولسوالی غازی‌آباد، دومی تطبیق کنندۀ واکسین مرکز صحی قریه دایگل و فرد سومی یکتن از رضاکاران بود که در جریان کمپاین‌های واکسین، به اطفال واکسین پولیو تطبیق می‌کرد.

داکتر احسان‌الله فضلی رئیس صحت عامۀ ولایت کنر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت این سه واکسیناتور به تاریخ هفتم ماه دلو در کمپاین فرعی واکسین پولیو در ولسوالی غازی‌آباد مصروف تطبیق واکسین پولیو بودند که از سوی طالبان مسلح اختطاف و به جای نامعلومی منتقل شده بودند.

به گفتۀ داکترفضلی، کشته‌شدن واکسیناتوران پولیو تاثیرات منفی بالای پروسه واکسیناسیون دارد و این موضوع نگران‌کننده است.

رئیس صحت عامۀ کنر افزود، که واکسیناتوران در جریان برنامه تطبیق واکسین پولیو کشته شده اند؛ هرچند که تا اکنون طالبان مسلح در رابطه به پروسه واکسین مخالفت علنی نشان نداده اند.

آقای فضلی گفت "دونفر کارمند مربوط ولسوالی غازی آباد قریه ایلگل و یک نفر سوپروایزر کلینیک نامبرده بودند که تقریباً هشت روز قبل از سوی یک گروه نامعلوم ربوده شده و شنبه شب کشته شده اند."

قوماندانی امنیه ولایت کنر کشته‌ شدن این سه تن از کارکنان صحی را تائید کرده است.

عدم همآهنگی با مقامات امنیتی

جنرال عبدالحبیب سیدخیل قوماندان امنیه ولایت کنر به رادیو اشنا گفت که این سه تن از واکسیناتوران پولیو بدون اگاهی ولسوال وقوماندان امنیه ولسوالی غازی آباد،وارد آن ولسوالی شده بودند.

آقای سیدخیل گفت یک گروپ سه نفری به منطقه شیرغش می روند و می خواهند از یک مسیر بگذرند که با یک گروپ مخالفین دهشت افگنان رو به رو می شوند. آن گروه افراد وکسیناتور را اختطاف و بسیار به تاسف خبرشدیم که آنان را به شهادت رسانیده اند."

کمپاین واکسین پولیو در برخی از نقاط افغانستان به ویژه ولایت ننگرهار با ممانعت گروه های مخالف دولت مواجه شده است اما کشتن افراد واکسیناتور در افغانستان تازگی دارد.

پاکستان، به ویژه مناطق تحت کنترول تحریک طالبان پاکستانی، همواره شاهد واقعات کشتن واکسیناتور ها بوده است.

قوماندان امنیه ولایت کنر باوجود که مستقیماً کسی یا گروهی را متهم به کشتن کارمندان صحی نه کرد اما گفت که بیشتر تحریک طالبان پاکستانی در کنر کارمندان صحی و خدمت کنندگان اجتماعی را هدف قرار می دهند.

تا اکنون فرد یا گروهی مسئولیت قتل این رضاکاران را به عهده نگرفته است.

در سال روان میلادی این نخستین رویداد کشته‌شدن واکسیناتوران پولیو است.

مناطق شرقی افغانستان همواره شاهد تهدید ها و ممانعت روند تطبیق واکسین پولیو بوده چنانکه در اثر مخالفت گروه های مسلح در ولایات شرقی افغانستان نزدیک به ۶۲۰۰۰ طفل واجد شرایط واکسین پولیو، از قطرات واکسین محروم ماندند.

XS
SM
MD
LG