لینک های دسترسی

Breaking News

نقش مادران در تطبیق کامل واکسین پولیو اطفال


تنها با دو قطره واکسین، حیات اطفال زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دو قطره واکسین، حیات اطفال زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.

اطفال باید در زمان طفولیت واکسین های مختلف از جمله واکسین پولیو را بگیرند تا در مقابل این بیماری معیوب کننده، وقایه گردند.

فریده مومند وزیر تحصیلات عالی افغانستان به عنوان یک داکتر، تطبیق واکسین اطفال را خیلی مهم دانسته و می گوید که والدین به ویژه مادران دراین قسمت باید جدی باشند.

وزیر تحصیلات عالی از مادران خواست "اطفال شانرا در وقت معین آن واکسین کنند تا آنان از امراض خطرناک دوره طفولیت نجات یابند."

فریده مومند می گوید که مادران در قسمت واکسین اطفال شان غفلت نکنند و برعلاوه اینکه کارمندان صحی به پشت دروازه های آنان میآیند و اطفال شان را واکسین ضد پولیو می کند، مادران اطفال شانرا به وقت معین به کلینک ها ببرند تا واکسین گردند.

خانم مومند می گوید"تطبیق واکسین برای اطفال یکی از مسایل بسیار اساسی است که با آن می توانیم حیات اطفال را نجات دهیم. بسیاری از امراض کشندۀ زمان طفولیت با تطبیق واکسین به صورت موفقانه وقایه می گردد".

واکسین زرقی ضد پولیو

وزارت صحت افغانستان، برای محو کامل بیماری پولیو در افغانستان، برنامۀ تطبیق واکسین زرقی ضد پولیو را شامل دوره های 9 گانه واکسین دورۀ طفولیت کرده است.

داکتر سردار محمد پرویز، رئیس معافیت کتله یی وزارت صحت می گوید "برای تمام اطفال زیر سن یکسال که جهت تطبیق واکسین های دورۀ طفولیت به مراکز صحی مراجعه می کنند، واکسین زرقی ضد پولیو نیز تطبیق می گردد."

مرگ و میر مادران و بیماری های دورۀ پس از ولادت در نزد مادر و طفل، یکی از شایع ترین بیماری ها در افغانستان به شمار می آید و بیشترین عامل مرگ آنان را نیز تشکیل می دهد.

عدم دسترسی به کلینیک ها و دایه های مسلکی در افغانستان، بیشتر اوقات اطفال معیوب و یا هم بیماری های پس از ولایت را به ارمغان گذاشته است.

واکسین ضد پولیو معمولاً با دو قطره از طریق دهن به اطفال زیر سن پنج سال تطبیق می گردد. این دو قطره حیات اطفال را از فلج دایمی نجات می دهد اما نوع زرقی آن معافیت بیشتری نزد اطفال ایجاد می کند.

کسب کارت واکسین

وزیر تحصیلات عالی و مسکلی افغانستان از مادران می خواهد که اگر طفل شان در خانه هم تولد می گردد "باز هم به کلینک ها مراجعه کنند و برای اطفال شان کارت واکسین اخذ کنند تا از واکسین باز نمانند."

فریده مومند به رادیوآشنا گفت"آرزوی من از تمام فامیل های محترم و به خصوص مادران عزیز اینست تا بعد از اینکه طفل شان در خانه به دنیا میاید زودتر به نزدیکترین کلینک مراجعه کنند تا کارت واکسین اخذ کرده و واکسین اطفال شان به وقت و زمان صورت گیرد."

خانم مومند تاکید می کند که تطبیق تمام واکسین های دورۀ طفولیت به ویژه پولیو می تواند تضمین کنندۀ یک زندگی عاری از فلج به اطفال شان باشد.

تطبیق واکسین فرعی در جنوب افغانستان

افغانستان و پاکستان، تنها دو کشور در سرتاسر جهان اند که واقعات تازۀ پولیو در آنجا ثبت و تایید می شود. نایجریا در سال 2015 عاری از پولیو اعلام شد اما مشکلات امنیتی، رسم و رواج های ناپسند و عدم آگاهی از موقف دین اسلام در قبال تطبیق واکسین، برخی خانواده ها را در مناطق دور دست افغانستان واداشته تا در روند تطبیق واکسین همکاری نکنند.

به همین تازگی، ریاست معافیت کتله یی وزارت صحت افغانستان کمپاین فرعی تطبیق واکسین ضد پولیو را در ولایات جنوب افغانستان – قندهار، هلمند، نیمروز، ارزگان و زابل – راه اندازی کرد.

داکتر پرویز می گوید که کمپاین سه روزه موفق بوده اما "در برخی مناطق آسیب پذیر رضاکاران تطبیق واکسین نتوانسته اند تمام اطفال واجد شرایط را واکسین کنند."

درحال حاضر در برخی از مناطق اطفال بنابر مشکلات امنیتی از واکسین باز می مانند اما وزارت صحت عامه درهمچو جا های ناامن، تیم های سیار واکسین را موظف کرده تا اطفال هنگام دخول و یا خارج شدن از مناطق ناامن واکسین گردند.

XS
SM
MD
LG