لینک های دسترسی

Breaking News

ایجاد مراکز سیار واکسین در مسیر راه شاهراه غرب افغانستان


تنها با دوقطره واکسین حیات طفل زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید
تنها با دوقطره واکسین حیات طفل زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید

مقام های صحی در غرب افغانستان میگویند برای جلوگیری از انتقال ویروس خطرناک پولیو از جنوب این کشور به ولایت هرات چندین تیم سیار واکسیناسیون پولیو در مسیر شاهراه ها را ایجاد کرده اند.

واکسیناسیون اطفال در مسیر شاهراه ها ، راهی جدید برای جلوگیری از انتقال ویروس وحشی پولیو به ولایت هرات !

مسوول پروگرام معافیت کتلوی در حوزه غرب میگوید بدلیل مشاهده 5 واقعه مثبت پولیو در ولایت فراه و هلمند در همجواری ولایت هرات تصمیم گرفته اند تا تیم های سیار را در مسیر رفت و امد مسافران در شاهراه ها ایجاد کنند.

داکتر وحید رحمانی ، تیم های سیار واکسین را به مثابه سدی محکم برای جلوگیری از ورود ویروس وحشی پولیو به ولایت غربی هرات عنوان میکند.

آقای رحمانی می گوید"هدف ما این بود که به چی شکل بتوانیم که یک دیوار استنادی را بخاطر انتشار ویروس از ولایت فراه به هرات بسازیم و با ایجاد تیم هایی در مسیر شاهراه ها این کار را انجام دادیم که از جمله یکی در شاهراه هرات- فراه است که ما این تیم را در چک پوینت پولیس جابجا کرده ایم و ما از تمام شهروندان هراتی و فراهی خود میخواهیم زمانیکه به ولایت هرات داخل میشوند و یا خارج میشوند تمام اطفال زیر پنج سال خود را واکسین کنند چون این یگانه راه وقایع است."

مسوولان سازمان صحی جهان (WHO) در حوزه غرب نیز میگویند این مراکز سیار در سه شاهراه هرات-قندهار ، هرات- اسلام قلعه و هرات – بادغیس ایجاد شده که میتواند تضمینی برای سلامتی اطفال افغان در جریان سفر بشمار رود.

داکتر محمد اسماعیل صدیقی معاون حوزوی پروگرام پولیو در سازمان صحی گفت ، در این برنامه تمام اطفال زیر 5 سال که قصد ورود و یا خروج از ولایت هرات را داشته باشند بگونه اجباری واکسین پولیو میشوند.

به گفتۀ آقای صدیقی به خاطریکه مرض پولیو ساری است و از یک جا به جای دیگر انتقال میکند این چک پوینت ها را در سه منطقه ایجاد کرده اند.

معاون حوزوی پروگرام پولیو می گوید "یکی در مسیر شاهراه هرات – بادغیس است که باشنده گان ولایت غور ، بادغیس ، فاریاب و ولسوالی های دور هرات که از این مسیر میایند واکسین شوند ، چک پست دیگر ما در قسمت میرداوود هرات است که مردمی که از حوزه جنوب میایند از ولایت های قندهار ، فراه ، هلمند و کابل میایند ، اطفال شان در این منطقه واکسین میشوند و عین چک پست را در مرز ایران و افغانستان در منطقه اسلام قلعه ایجادکرده ایم".

شهروندان حوزه غرب که از طریق این شاهراه ها مسافرت میکنند نیز این حرکت مقام های صحی را در راستای معافیت کودکان افغان موثر میخوانند.

ابراهیم محمدی یک تن از باشنده گان ولایت فراه که با استفاده از ترانسپورت زمینی به ولایت هرات سفر کرده میگوید:

اما باشنده گان ولایت هرات ایجاد این تیم های سیار را کافی نمیدانند.

الهه ساحل مادریکه دو کودک زیر پنج سال دارد از مقام های صحی میخواهد تا با تطبیق بیشتر واکسین پولیو در بین اطفال در حوزه غرب و افزایش مراکز سیار واکسیناسیون در مناطق مختلف از ورود ویروس خطرناک پولیو به این ولایت جلوگیری نمایند.

از جانبی مقام های محلی هرات میگویند این نخستین گام در راه مهار بیماری پولیو در بین اطفال در حوزه غرب است.

احسان الله حیات سخنگوی والی هرات به رادیو اشنا صدای امریکا در مورد چنین گفت " برنامه ای که برای کاهش و از بین بردن مرض پولیو در نظر گرفته شده ، یک برنامه کاملا ویژه و مشخص است بخاطریکه موثریت ان در دو بخش مشهود است یکی اینکه از گسترش مرض پولیو در حوزه غرب جلوگیری میکند و دوم افرادی که به همراه اطفالشان از یک ولایت به ولایت دیگر سفر میکنند با تطبیق واکسین پولیو میتوانند مصونیت برای طفل های خود بوجود اورند."

تیم های سیار واکسیناسیون پولیو در حالی در شاهراه های حوزه غرب ایجاد شده اند که چندی پیش مسوولین دفتر یونیسف اعلان کردند ، که 80 فیصد واقعات پولیوی افغانستان در ولایت غربی فراه موجود است.

XS
SM
MD
LG