لینک های دسترسی

Breaking News

کمبود زنان در آگاهی دهی و تطبیق واکسین پولیو در ننگرهار


پولیو قابل وقایه است اما هرگز تداوی شده نمی تواند.
پولیو قابل وقایه است اما هرگز تداوی شده نمی تواند.

زنان ولایت ننگرهار خواستار گسترش برنامه های آگاهی عامه و تطبیق واکسین پولیو در آن ولایت می باشند.

با آنکه برنامه های مبارزه علیه پولیو یا فلج کودکان در ننگرهار با سرعت ادامه دارد، زنان آن ولایت خواستار نقش بیشتر در مبارزه علیه پولیو می باشند.

زنان ننگرهار می گویند که مردان نمی توانند آنگونۀ که لازم است، پیام های مبارزه علیه پولیو را خانه به خانه به زنان خانواده ها برسانند بناً شمار بیشتر زنان باید در برنامه های آگاهی عامه و تطبیق واکسین پولیو در آن ولایت استخدام گردند.

ملالی شینواری یکی از باشندگان ننگرهار می گوید که مبارزه علیه پولیو به تبلیغات جدید و سریع نیاز دارد و با سهم دادن بیشتر زنان در آن روند، می توان سطح موثریت تبلیغات را بلند برد.

ملالی، واکسین پولیو را یگانه راه نجات کودکان از آن بیماری خواند و افزود "در حال حاضر زنان خانه به خانه نمی روند و قسمیکه لازم است به مردم معلومات نمی دهند. یک یا دو زن در بعضی مکتب ها می رود و در تمام صنف ها همان معلومات تکراری را ابلاغ می کنند. معلومات جدید و لازم به مردم نمی رسد."

نبود برنامه های آگاهی دهی در قریه ها

کلثوم، باشنده دیگر ولایت ننگرهار نیز با انتقاد از روند تبلیغات علیه بیماری پولیو در آن ولایت می گوید که ریاست صحت عامه ننگرهار و موسسات ذیربط، برنامه های آگاهی عامه علیه پولیو را تنها در مناطق شهری به پیش می برند، و بسیاری مناطق دور افتاده به ویژه کمپ های مهاجرین از این تبلیغات مستفید نمی شوند.

کلثوم از ادارات صحی ذیربط خواست تا برنامه های مبارزه علیه پولیو به کمپ های مهاجرین نیز گسترش داده شود و سهولت تطبیق واکسین در آن کمپ ها افزایش یابد، چرا که به باور وی مهاجرین نسبت با سایر مردم، با خطر بیشتر ابتلا به بیماری پولیو روبرو می باشند.

خانم گلثوم علاوه می کند"البته تطبیق واکسین پولیو صورت گرفته است. اما پیش از تطبیق واکسین در باره بیماری فلج اطفال به مردم معلومات داده نشده است. آنان همه مردم غریب و ده نشین می باشند و این را نمی دانند که پولیو چیست، چه پیامد دارد و یا فواید واکسین آن چیست؟"

اما ریاست صحت عامه ننگرهار و صندوق حمایت از کودکان ملل متحد یا یونسیف می گوید که تاکید آنان در جریان برنامه های آگاهی عامه و تطبیق واکسین پولیو، بر استخدام بیشتر زنان در آن برنامه ها است.

قدرت الله شکیب، مسوؤل مطبوعاتی یونیسف در ننگرهار گفت "سه صد تن از استادان زن را در مکتب های مختلف آموزش دادیم تا آنان برنامه های آگاهی عامه و تطبیق واکسین پولیو را به پیش ببرند."

آقای شکیب علاوه می کند که سه صد استاد مدرسه را نیز از طریق دایر کردن ورکشاپ های آموزشی، در بخش مبارزه علیه پولیو آموزش داده اند.

زنان در ننگرهار در حالی خواستار نقش بیشتر شان در مبارزه علیه بیماری پولیو در آن ولایت اند که ادارات ذیربط می گویند تلاش می ورزند تبلیغات ضد بیماری پولیو را با استفاده از راه های مختلف چون نصب تبلیغات در میدان های ورزشی و آگاهی دهی از طریق عالمان دین و نقش بیشتر رسانه ها به پیش ببرند.

از جانب دیگر، کارشناسان صحی می گویند که اگر در یک منطقه، یک واقعه پولیو یا فلج کودکان تایید می گردد، باید همه کودکان زیر سن پنج سال در آن منطقه، به شمول کودکان واکسین شده و واکسین ناشده، باید واکسین پولیو شوند.

XS
SM
MD
LG