لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان - مرکز فلج اطفال در جهان


سؤتفاهم های گسترده در میان مردم، ناامنی و عدم تطبیق مؤثر برنامه های واکسیناسیون جمهوری اسلامی پاکستان را به بدترین کشور ملوث به ویروس پولیو یا فلج اطفال در جهان مبدل کرده است.

در کمتر از ده ماه گذشته ۲۰۸ مورد مثبت پولیو در این کشور تایید شده است که ۸۵ در صد آمار واقعات این بیماری به سطح جهان می باشد.

در بیشتر از یک دههء گذشته این بالاترین رقم واقعات پولیو است که در پاکستان گزارش شده است. در سال ۲۰۰۰ مجموعاْ ۱۹۹ مورد پولیو در این کشور ثبت شده بود.

پاکستان در سال ۱۹۹۴ کمپاین اضطراری محو پولیو را راه اندازی کرد و طی آن واقعات پولیو از ۲۵ هزار به ۲۸ کاهش یافت.

الیاس دوری، همآهنگ کننده سازمان صحی جهان برای محو پولیو در پاکستان هشدار می دهد که تا پایان همین سال، پاکستان یگانه کشوری در جهان خواهد بود که پولیو را به سطح جهان سرایت می دهد.

مقامات پاکستانی تایید کرده اند که در تلاش برای مهار نمودن ویروس پولیو، با ضعف مدیریت مواجه بوده اند.

امنیت

عایشه فاروق، مسول محو پولیو در پاکستان، می گوید که امنیت بزرگترین مشکل در مقابل تطبیق برنامه محو پولیو بوده است. او گفت که نود در صد وقایع پولیو در مناطق ناامن گزارش شده است.

خانم فاروق گفت "ساحاتی است که در آنجا از تطبیق واکسین پولیو ممانعت صورت می گیرد. این ساحات است که شورشیان در آن عملا فعال استند یا ساحاتی است که در آنجا تیم های پولیو با تهدید مواجه می شوند و بالای آنان حمله صورت گرفته است. به هر حال، پاکستان یگانه کشور در جهان است که ۶۴ نفر را در راه مبارزه با پولیو از دست داده است."

یکی از دلایل اصلی تهدیدهای امنیتی به سازمان اطلاعات امریکا، سی آی ای، نسبت داده می شود. در جستجو محل اقامت اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده، جاسوسان امریکایی و همکاران پاکستانی آنها کمپاین قلابی واکسین را در شهر ایبت آباد پاکستان راه اندازی کردند.

این کار باعث ایجاد سؤتفاهم های گسترده در مورد بیطرفی کارمندان صحی و بویژه کارمندان برنامه های واکسیناسیون گردید و از آنزمان شورشیان طالب و دیگر گروهای تند رو مانع تطبیق واکسین پولیو شده اند.

بدنبال تشدید خشونت های مسلحانه در وزیرستان شمالی و جنوبی که هم مرز با افغانستان است، تحریک طالبان پاکستان بر تطبیق واکسین پولیو ممانعت اعمال کرد.

مقام های صحی در پاکستانی می گویند که حدود ۳۵۰ هزار کودک زیر سن ۵ سال از دسترس کارمندان واکسین پولیو دور مانده است.

تهدیدها برای افغانستان

افغانستان یکی از معدود کشورهای جهان است که هنوز اطفال در آن با تهدید فلج مواجه اند. در افغانستان هم واقعات پولیو بیشتر در مناطق ناامن تثبیت گردیده است.

سازمان صحی جهان گزارش داده است که پولیو در ولایات نسبتاً آرام مرکزی و شمالی افغانستان محو شده است.

عملیات گسترده ارتش پاکستان بر ضد شورشیان طالب در وزیرستان شمالی که در ماه جون امسال آغاز گردید، صدها هزار باشنده این منطقه را از خانه هایشان بیجا کرده است و از این جمله دها هزار به ولایت خوست در افغانستان پناه برده اند.

وزارت صحت افغانستان دست کم سه مورد پولیو در میان اطفال مهاجرین وزیرستان شمالی در ولایت خوست را تایید کرده اند. ویروس پولیو ساری است و پس از سرایت قابل تداوی نیست یعنی اطفال را برای همیشه فلج می سازد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG