لینک های دسترسی

Breaking News

استفاده از علما و بزرگان دین در تطبیق واکسین پولیو


پولیو علاج ندارد و تنها با دو قطره واکسین می توان جلو ابتلا به آن بیماری را گرفت.
پولیو علاج ندارد و تنها با دو قطره واکسین می توان جلو ابتلا به آن بیماری را گرفت.

وزیر صحت عامه تلاش دارد با استفاده از نفوذ علما و بزرگان قومی و برخی از نهاد های بی طرف بین المللی، آنعده کودکان زیر سن پنج سال را که در مناطق ناامن از روند واکسین باز مانده اند، واکسین کنند.

ناامنی، عدم آگاهی مردم از عواقب بیماری پولیو و نبود معلومات در بارۀ فواید واکسین پولیو باعث شده در برخی از نقاط أفغانستان به ویژه مناطق که بیشتر در خطر شیوع و سیر ویروس پولیو قرار دارد، کودکان زیر سن پنج سال از واکسین باز مانند.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه می گوید استفاده از بزرگان قوم و علما عمده ترین راه برای تطبیق واکسین به اطفال زیر سن پنج سال در مناطق جنگ زده می باشد.

آقای فیروز می گوید"بعضی از راهبرد های وجود دارد که بتوانیم در آن ساحات بااستفاده از علما نفوذ کنیم."

وزیرصحت افغانستان می گوید افراد مانند موی سفیدان، بزرگان قوم، یک تعداد از موسسات بین المللی بی طرف، صلیب سرخ و ادارات ملل متحد هم در مناطق امن و هم در مناطق ناامن حضور دارند که به باور آقای فیروز بااستفاده از آنان، می توان به آنعده اطفالی دست یافت که از واکسین باز مانده اند.

وزیر صحت افزود که همکاری علما وبزرگان قوم در گذشته نیز نقش مهمی در پوشش واکسین پولیو در مناطق مختلف به ویژه مناطق ناامن داشته است.

آقای فیروز گفت" دربعضی از جاها این کارنتیجه خوب داده مثلا در ولایت کندهار و ولایت هلمند و امیدوار هستیم که از این استراتیژی در ولایات شرقی افغانستان هم استفاده بکنیم."

واکسین از دیدگاه دین

سردار محمد یک تن از عالمان دین که باشنده ولایت لوگر است از مردم می خواهد هر زمانیکه کمپاین در محلات شان آغاز می شود اطفال خود را واکسین کنند.

آقای سردار محمد می گوید"پیام من به تمام مردم در همه محلات اینست زمانیکه تطبیق کنندۀ واکسین میاید اطفال خود را واکسین نمایند به خاطری که اکنون پولیو دربیشتر از مناطق از بین رفته است و در مناطقی که اطفال واکسین شده اند این مرض نیست و پولیو به معنی این است که پای طفل فلج میشود پس طفل خود را واکسین نمایند."

علمای دین تاکید می کنند که "حفظ و توجه به صحت" بر هر انسانی فرض است و استفاده از "راه های وقایه و جلوگیری از بیماری بر هر مسلمانی واجب" می باشد.

وزیر صحت عامه از والدین میخواهد که با چکاندن دو قطره واکسین به دهان اطفال شان آنان را از بیماری پولیو یا فلج اطفال نجات دهند.

XS
SM
MD
LG