لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع و لوی درستیز پیشین افغانستان: با رضایت خود استعفا دادیم


دو مقام بلندپایه اردوی افغان تأکید کردند که در استعفای آنان، اِعمال فشاری در کار نبوده است
دو مقام بلندپایه اردوی افغان تأکید کردند که در استعفای آنان، اِعمال فشاری در کار نبوده است

جنرال عبدالله حبیبی وزیر دفاع پیشین و جنرال قدم‌شاه شهیم، لوی درستیز پیشین افغانستان، پس از پذیرفته‌شدن استعفای شان از سوی رئیس جمهور غنی، اعلام کردند که بر اساس مسؤولیت اخلاقی با رضایت خود استعفا داده اند.

جنرال عبدالله حبیبی در نشست خبری گفت، با توجه به چالش‌های اخیر امنیتی و قربانی‌شدن سربازان در جبهات جنگ، لازم بود که به دادن "قربانی" آماده شود و یک رسم "اخلاقی" را برای وزیرانی که پس از او به این سمت گماشته می‌شود، نهادینه سازد.

او گفت که صبح امروز استعفای خود را به رئیس جمهور پیشکش کرد و مورد قبول قرار گرفت.

جنرال حبیبی افزود "در آینده اگر به وزیران دفاع مشکلی پیدا می‌شود، آنها باید جرائت اخلاقی – طوری که من انجام داده ام – برای حل مشکل و حفظ منافع ملی به قربانی حاضر باشند...این وظیفۀ من است که به خاطر منافع ملی، از منافع شخصی خود بگذرم، منافع وطن، مردم و ملی برایم مهم است که باید حفاظت شوند، به همین خاطر من استعفا داده ام".

جنرال قدم‌شاه شهیم، لوی درستیز پیشین افغانستان نیز گفت که می‌خواهند با کنار رفتن‌شان "سنت احسن" را به جا و "شجاعت بی‌سابقه" را به نمایش بگذارند.

جنرال شهیم افزود که کنار رفتن آنان، زمینه را به سایر منسوبین اردو مساعد خواهد ساخت تا مؤثریت داشته باشند.

او گفت "کنار رفتن و استعفای ما به معنای ترک وظیفه و خدمت به مردم افغانستان نیست؛ بلکه به صفت یک سرباز ملت بزرگ افغانستان که در روز شمولیت به اردوی افغانستان تحلیف انجام دادیم، تا آخرین رمق حیات خود به آن ثابت قدم خواهیم بود".

این مقام بلندپایه اردوی افغان تأکید کرد که نخواستند حضور آنان مشکل افغانستان را بیشتر سازد و مسبب "مصیبت‌ها" نباشند، به همین دلیل به دادن استعفا اقدام کردند.

اما این دو مقام پیشین اردوی افغانستان، گفتند که استعفای آنان با رضایت خودشان بوده و هیچ گونه اِعمال فشاری در کار نبوده است.

ریاست جمهوری افغانستان، تأیید کرد که محمداشرف غنی رئیس جمهور این کشور، استعفای جنرال حبیبی و جنرال شهیم، را پذیرفته است.

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که جلسۀ امنیتی امروز با حضور محمداشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی، وزیر دفاع ملی و لوی درستیز قوای مسلح، صبح امروز برگزار شد.

بر بنیاد خبرنامه‌ای ارگ، عبدالله حبیبی وزیر دفاع و قدم‌شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان، در این جلسه استعفای شان را به رئیس جمهور پیشکش کرده اند.

در خبرنامه آمده است "رئیس‌ جمهور محمداشرف غنی، به‌ منظور ترویج حس مسؤولیت‌پذیری به ‌حیث یک فصل جدید از روش اخلاقی در نظام سیاسی کشور، با قدردانی از خدمات سترجنرال عبدالله حبیبی و سترجنرال قدم‌شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح، از آنان به حیث فرزندان صادق این کشور یاد کرده (و) استعفای آنها را پذیرفت".

پس از حملۀ خونبار بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین، در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ، که بیش از صد کشته و زخمی به جا گذاشت، اکثریت نمایندگان مردم در ولسی جرگه، فعالان مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواهان استعفای وزیر دفاع و مقام‌های مسؤول قول اردوی ۲۰۹ شاهین شده بودند.

ولسی جرگه، فیصله کرد که به روز چهارشنبه وزیر دفاع افغانستان را برای استیضاح به این مجلس فرابخواند.

تغییرات در رهبری قول اردوها

هم‌زمان با قبول استعفای وزیر دفاع و لوی درستیز افغانستان، محمداشرف غنی، لست پیشنهاد مقام‌های بلند رتبۀ نظامی وزارت دفاع ملی را جهت تغییر و تبدیل منظور کرد.

ارگ با نشر خبرنامه‌ای گفت که بریدجنرال پیاده امان‌الله، قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر، به حیث قواماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین، بریدجنرال محمدناصر، قوماندان لوی اول قول اردوی ۲۰۳ تندر، در بست قوماندانی قول اردوی۲۰۷ ظفر، برید جنرال امام‌نظر، قوماندان لوای دوم ضربتی به حیث قوماندان قول اردوی ۲۰۵ اتل، تبدیل و گماشته شده اند.

برید جنرال عبدالواسع قوماندان لوای دوم قول اردوی ۲۰۳ تندر، به رهبری این قول اردو گماشته شده است.

همچنان، تورن‌جنرال مهمندخان، قوماندان قول‌ اردوی ۲۰۹ شاهین و تورن‌جنرال داوود شاه قوماندان قول اردوی ۲۰۵ اتل، در بست احتیاط فعال ریاست کادر و پرسونل ستر درستیز سوق داده شده اند.

ریاست جمهوری افغانستان، این تغییر و تبدیلی مقام‌های بلندپایه را، ارتقای ظرفیت کاری، اجرای بهتر امور و تأمین صلح و حاکمیت بیشتر قانون، خوانده است.

XS
SM
MD
LG