لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و عبدالله امروز با هم دیدار می‌کنند


قرار است دو مقام حکومتی افغان روی تنش‌های به میان آمده صحبت کنند
قرار است دو مقام حکومتی افغان روی تنش‌های به میان آمده صحبت کنند

در حالی که از کشیدگی‌ها میان ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه، نزدیک به یک هفته می‌گذرد، قرار است که امروز محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله برای پایان تنش‌ها و حل مسایل اختلافی با هم گفتگو کنند.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت، هر دو مقام حکومتی در ارگ ریاست جمهوری روی برخی مسایل صحبت می‌کنند.

ریاست اجرائیه افغانستان نیز ملاقات رئیس جمهور و رئیس اجرائیه را تأیید کرده؛ اما جزئیات بیشتر ارائه نکرده است.

قرار بود رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به روز شنبه دیدار کنند؛ اما به دلایل نامعلومی که هنوز مشخص نشده است؛ این ملاقات صورت نگرفت.

این در حالی است که پس از بالاگرفتن تنش‌ها میان ارگ و سپیدار، دیپلمات‌های خارجی با رئیس اجرائیه دیدار کرده و به دلیل وضعیت حساس کنونی افغانستان، بر حل کشیدگی‌ها میان دو مقام حکومتی افغان تأکید کرده اند.

ریاست اجرائیه قبلاً به صدای امریکا گفته است که این دیپلمات‌ها نقش تسهیل‌کننده را برای از سرگیری دیدار رئیس جمهور و رئیس اجرائیه بازی می‌کنند.

پس از گذشت چند روز حالا دیده می‌شود که تلاش‌های دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد، اتحادیۀ اروپا و برخی سفارت‌خانه‌ها نتیجه داده است، هر چند که تا کنون ارگ و ریاست اجرائیه در مورد نقش این نهاد‌ها در گفتگوی امروزی سخن نگفته اند.

تنش‌ها میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه، پس از آن بالا گرفت که پنجشنبۀ گذشته، عبدالله عبدالله وضعیت حکومتداری را فلج خواند و گفت که رئیس جمهور در چهار ماه، حتا حاضر نشده است که برای یک ساعت با وی دیدار کند.

او رئیس جمهور را به تک‌رَوی متهم کرد و گفت، برای وزرا فرصت سخن گفتن را نمی‌دهد؛ اما در مقابل یک روز پس از این اظهارات، رئیس جمهور گفت، هر زمانی که اقدام به مبارزۀ جدی علیه فساد می‌کند، از سوی برخی حلقاتی که منافع شان در خطر است به انحصارگرایی متهم می‌گردد.

هر دو مقام حکومتی افغانستان، در حدود یک هفتۀ گذشته سخنان تندی را به صورت مشخص و گاهی تلویحاً علیه یکدیگر بیان کرده اند. این کار سبب نگرانی نهادهای خارجی، حلقات سیاسی، احزاب، جامعۀ مدنی و مردم شده است.

هر چند عبدالله عبدالله گفته است که سخنانش به مفهوم سقوط‌دادن نظام نیست؛ ولی بر تطبیق موافقتنامۀ سیاسی تأکید کرده و گفته است که ذره‌ای از مواد موافقتنامه عقب‌نشینی نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG