لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار رئیس جمهوری افغانستان به پاکستان


محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز در شورای ملی این کشور صحبت میکرد.
محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز در شورای ملی این کشور صحبت میکرد.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دوشنبه در یک جسله فوق العاده هر دو مجلس شورای ملی گفت توقع ندارد که پاکستان طالبان را در میز مذاکره حاضر کند.

رئیس جمهور غنی افزود که پاکستان در نشست چهارجانبه به صورت کتبی تعهد کرد در صورتی که عناصری از طالبان مسیر سیاسی جنگ را انتخاب نکنند، در مقابل آنها از گزینۀ نظامی استفاده خواهد شد.

آقای غنی تأکید کرد که پاکستان باید علیه گروه‌های که بر اساس اطلاعات استخباراتی و اظهارات مقامات پاکستانی، مراکز و رهبران شان در آن کشور وجود دارد، عملیات نظامی را انجام دهد.

رئیس جمهور افغانستان افزود که اگر پاکستان علیه این گروه‌ها عملیات نظامی را انجام نمی‌دهد؛ لطفاً آنان را به افغانستان بسپارند تا در محاکم شرعی مجازات شوند.

او گفت "مردم ما انتظار دارد که ما در مورد ادامۀ میزبانی، تجهیز و تسهیل فعالیت‌ گروه‌های تروریستی ضد مردم افغانستان از قلمرو پاکستان که در تناقض با منشور و مصوبات سازمان ملل متحد قرار دارد، بر مبنای اصل عدم حمایت از گروه‌های تروریستی بر علیه کشور ثالث به شورای امنیت ملل متحد، سایر نهادهای بین‌المللی و نیز جامعۀ مدنی بین‌المللی شکایت بکنیم."

رئیس جمهور افغانستان هشدار داد که اگر تغییری در موضع پاکستان در قبال گروه‌های دهشت‌افگن دیده نشود؛ افغانستان ناگزیر است که علی‌رغم تلاش‌هایش برای شکل‌دهی به همکاری‌های منطقه‌یی، با مراجعه به شورای امنیت ملل متحد، به اقدامات جدی دیپلوماتیک متوصل گردد.

آقای غنی در ادامۀ افزود که افغانستان از طریق نهادهای مسؤول بین‌المللی، کسانی را که دست شان به خون افغان‌ها آغشته است؛ مورد پیگرد قرار خواهد داد.

او بار دیگر تأکید کرد که پاکستان از منطق تروریست خوب‌و بد بگذرد و به حیث یک کشور مسؤول عمل کند.

تعریف دوست و دشمن

رئیس جمهور افغانستان، مردم، اپوزیسیون سیاسی و کسانی را که دیدگاه مشخص سیاسی دارندو پابند به ارزش‌های نظام و منافع ملی می‌باشند، دوست این کشور خطاب کرد؛ اما کسانی را که از احساسات مذهبی جوانان سوء استفاده می‌کنند، بخشی از مافیای موادمخدر اند و به زراندوزی می‌اندیشند، دشمنان افغانستان خواند.

او گفت "دشمنان افغانستان عبارتند از گروه‌های اجیر خارجی، مانند داعش، القاعده و گروه‌های آدمکش حقانی و برخی از طالبان که از ریختن خون هم‌وطنان خود لذت می‌برند."

هم‌چنان رئیس جمهور افغانستان افزود کسانی که به وحدت افغان‌ها لطمه می‌زنند و با آنکه در داخل نظام و حکومت وجود دارند، با استفاده از منابع آن، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در جنگ روانی شرکت می‌کنند، در مورد آنان مصلحت بیشتر صورت نخواهد گرفت.

او از اعضای شورای ملی افغانستان خواست که این دسپلین اخلاقی را تعریف کنند و حدود آن را قانونی سازند تا بر اساس اصول آن به جنگ روانی دشمن افغان‌ها، نسبت به گذشته پاسخ مؤفقانه‌تر داده شود.

صلح

رئیس جمهور افغانستان مثل گذشته تأکید کرد که حکومت صلح می‌خواهد؛ اما با کسانی که از گروه‌های دهشت‌افگنی دست می‌کشند و قانون اساسی را می‌پذیرند.

آقای غنی تأکید نمود که گفتگوهای صلح به معنای گشت‌وگذار آزاد جنایتکاران و چشم‌پوشی از عملکرد خونخواران نیست، بلکه نیروهای امنیتی افغانستان پناهگاه‌های شبکه حقانی، داعش و سایر باغیان را با ارادۀ قوی که دارند، به خاک یکسان خواهند ساخت.

او خطاب به مخالفین مسلح گفت که اگر در میدان جنگ دستگیر شوند، به پنجۀ قانون سپرده خواهند شد و حکم محکمه بالای آنان عملی خواهد شد.

رئیس جمهور به مردم اطمینان داد که حکومت در برابر آنانی که خون سربازان و افراد ملکی را ریخته اند، به صورت قاطع عمل خواهد شد و هیچ مدارایی در کار نخواهد بود.

او گفت "دوران آنهایی که از عفو بی‌موجب برخوردار می‌شدند، پایان یافته است، دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است تا فیصله‌های محاکم و نظام عدلی و قضایی را به شمول حکم اعدام با قاطعیت و ارادۀ استوار اجرا نماید."

رئیس جمهور اطمینان داد که قاطعیت در تأمین عدالت، با رعایت قانون اساسی و تعهدات حقوق بشری افغانستان خواهد بود.

آقای غنی گفت کسانی که به صلح پاسخ رد داده اند؛ به زودی در میدان جنگ شکست می‌خورند و برای گفتگوهای صلح تضرع می‌کنند.

او به صراحت اعلام کرد که دروازه‌های صلح باز؛ اما فرصت اندک است.

XS
SM
MD
LG