لینک های دسترسی

Breaking News

سفر غنی به بامیان با اعتراض و اعتصاب همراه بود


 رئیس جمهور افغانستان در سفرش به بامیان میدان هوایی این ولایت را افتتاح کرد
رئیس جمهور افغانستان در سفرش به بامیان میدان هوایی این ولایت را افتتاح کرد

سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در ولایت بامیان با اعتراضات اعضای جنبش روشنایی و اعتصاب غذایی به همراه بود. هرچند که در دو روز اخیر تدابیر شدید امنیتی در ولایت بامیان از سوی نیروهای ویژه محافظت ریاست جمهوری در ولایت بامیان گرفته شده بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان صبح امروز در سفرش به بامیان میدان هوایی این ولایت و جاده بامیان – وردک را افتتاح کرد.

میدان هوایی ولایت بامیان با مساحت ۹۶ هزار مربع با هزینه بیش از ۱۵ میلیون دالر امریکایی از کمک‌های کشور جاپان ساخته شده است. هم‌چنان جاده بامیان – وردک که ۸۳ کیلومتر طول دارد، با کمک ۵۳ میلیون یورویی ایتالیا ساخته شده است.

رئیس جمهور افغانستان در مراسم بهره برداری این پروژه‌ها گفت:"افغانستان مرکزی قلب افغانستان است و امروز قلب افغانستان مرکزی بسته است، یک شریان این قلب اگر باز شد تمام شریان‌های آن باز می‌شود".

به گفتۀ آقای غنی، افغانستانی که برای حکومت وی به "میراث" رسیده است، از نگاه بازسازی "فلج" است؛ ولی حالا تمام هدف حکومت وحدت ملی اتصال افغانستان از شمال به جنوب و از شرق به غرب است.

اما اعتراضات کسانی که خود را اعضای جنبش روشنایی می‌نامند، در آستانۀ سفر رئیس جمهور به بامیان از روز گذشته آغاز شد و امروز نیز مظاهره کردند و خواستار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان به کابل شدند.

موسی کهزاد یکی از معترضین به صدای امریکا گفت "ما از صبح تا هنوز در ساحه سر بازار تجمع کردیم و خواسته‌های ما خواسته‌های جنبش روشنایی بود تا برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان بگذرد اما با خشونت پولیس و نیروهای امنیتی مواجه شدیم که نزدیک به ده معترض را بخش امنیت دستگیر کرده است".

تظاهرات به خشونت گرایید و پولیس برای متفرق‌کردن معترضان از موتر آب‌پاش استفاده کرد. در این میان دو تن از خبرنگاران محلی که مصروف عکس‌برداری و مصاحبه با معترضین بودند، نیز از طرف نیروهای امنیتی مورد لت‌وکوب قرار گرفته اند.

الیاس طاهری خبرنگار شبکه رادیویی سلام‌وطندار گفت که نیروهای ویژۀ امنیتی پس از لت وکوب وی، وسایل خبرنگاری‌اش را ضبط کرده است. اما مقامات محلی بامیان تا کنون در زمینه بازداشت معترضین و لت‌وکوب خبرنگاران محلی این ولایت اظهار نظر نکرده اند.

عبدالرحمان احمدی سخنگوی والی بامیان در این باره به صدای امریکا گفت:" من چنین چیزی را تأیید نمی‌کنم که مظاهره سرکوب شده باشد و یا معترضین و خبرنگاران بازداشت شده باشند".

هم‌زمان با تظاهرات جنبش روشنایی، شماری از باشندگان بامیان که خود را اعضای انجمن تاجیکان بامیان می‌نامند نیز از شام روز گذشته تا کنون دست به اعتصاب غذایی زده اند و خواستار انکشاف متوازن در این ولایت می‌باشند.

شکیب احمد یکی از اعضای جنبش عدالت‌خواهی تاجیکان بامیان گفت "این اعتراضات ما تنها از امروز نیست؛ بلکه از سیزده سال بدینسو است به خاطری که اداره محلی خانه‌های مارا ویران کرده، زمین‌های ما غصب شده و بعضی ساحات تحت عنوان ساحه سبز یاد شده، اجازه کار و فعالیت داده نمی‌شود".

اما محمد طاهرزهیر والی بامیان به صدای امریکا گفت، در مدت بیش از یک سال از غصب زمین‌های دولتی در این ولایت به صورت جدی جلوگیری شده است.

آقای زهیر گفت "سازمان یونسکو چندین بار طی نامه‌هایی تهدید کرده بود که اگر از منظره فرهنگی بامیان حفاظت نشود، هشت آبده تاریخی که ثبت میراث جهانی است از لیست یونسکو حذف می‌شود؛ اما ما از حذف شدن این آبدات تاریخی جهانی جلوگیری کردیم و اکنون هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد".

اما معترضینی که اعتصاب غذایی کرده اند، خواستار تعدیل ماستر پلان فرهنگی حذف ساحات سرخ و سبز بامیان از این ماستر پلان اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG