لینک های دسترسی

Breaking News

غنی کابینۀ جدید را رسماً به ولسی جرگه معرفی کرد


وکلا گفته اند که برای وزیران دارای تابعیت دوگانه رای نخواهند داد
وکلا گفته اند که برای وزیران دارای تابعیت دوگانه رای نخواهند داد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نامزد وزیران و روسای بانک مرکزی و ریاست امنیتی ملی را به ولسی جرگه معرفی کرد.

در فهرست جدید معرفی به عوض غلام جیلانی پوپل نامزد پیشین وزارت مالیه، اکلیل حکیمی سفیر پیشین افغانستان در ایالات متحده به صفت نامزد جدی وزارت مالیه معرفی شد.

همچنان به عوض محمود صیقل، نامزد وزارت انرژی و آب که در آخرین دم از نامزدی اش منصرف شد، عبدالرحمان صلاحی به حیث نامزد جدید وزارت انرژی و آب معرفی شد. نامزد جدیدی برای وزارت زراعت معرفی نشده است.

رئیس جمهور غنی در مورد تغییر در فهرست جدید پیشنهادی به پارلمان ابراز نظری نکرد، اما نظیف الله سالارزی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته گفت که نامزد وزیر مالیه به خاطر معاذیر شخصی و نامزد وزیر زراعت به خاطر مشکل حقوقی از نامزدی شان منصرف شدند.

ادعا می شود که محمد یعقوب حیدری، نامزد قبلی وزارت زراعت تحت پیگرد پولیس بین المللی قرار دارد، اما آقای حیدری روز گذشته در یک نشست خبری ضمن رد این موضوع گفت که در افغانستان رقابت سالم سیاسی وجود ندارد. او گفت که به دلیل اینکه نتواند حقوق و جایدادش را در استونیا به دست بیاورد، این موضوع چنین بزرگ ساخته شده است.

کابینۀ پاسخگو به ملت

رئیس جمهور افغانستان حین معرفی کابینۀ جدید از شکیبایی نمایندگان مردم برای تشکیل کابینه سپاسگذاری کرد و افزود که ایجاد بنای سیاسی یک پروسه زمانگیر است و نیاز به دقت دارد. او خطاب به نمایندگان مردم گفت "کابینه در دست شما است،صلاحیت از شما است و مسوولیت از شما است".

آقای غنی گفت که کابینه به پارلمان و مردم پاسخگو است و صلاحیت رد و تصویب آنان از نمایندگان ملت است. او گفت که تلاش اعظمی به خرج داده شده است تا کابینه یی به پارلمان معرفی شود که مورد تایید قرار گیرد.

محمد اشرف غنی گفت که مردم افغانستان از فساد خسته شده اند و هر وزیر مسوولیت دارد که در این زمینه اقدام مشخص و منسجم داشته باشد. او گفت که اگر هر یک از وزیران به خاطر دست داشتن در فساد مورد شک قرار گیرد، باید استیضاح شود و مورد پیگرد قرار گیرد.

گزارش شماری از رسانه ها حاکی است که خاطره افغان نامزد وزیر تحصیلات عالی و مسلکی در تذکره اش جعلکاری کرده و سن اش را که ۳۳ ساله است به ۳۷ سال تبدیل کرده است. اما آقای سالارزی این موضوع را رد کرد و ګفت که در اسناد خاطره افغان مشکلی وجود ندارد.

عبدالروف ابراهیمی، رئیس ولسی جرگه افغانستان نیز با ابراز خرسندی گفت که جای مسرت است که نامزد وزیران پس از انتظار دراز برای کسب رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی می شوند.

بررسی اسناد نامزدان

ریاست جمهوری هفته قبل اسناد نامزد وزیران را به ولسی جرگه فرستاد و ولسی جرگه یک کمیتۀ هشت عضوی مرکب از اعضای کمیسیون های معارف و تحصیلات عالی، امور بین المللی، تفتیش مرکزی را برای بررسی اسناد نامزدان توظیف کرد.

عرفان الله عرفان، منشی دوم ولسی جرگه به صدای امریکا گفت که در نتیجه بررسی ها معلوم شد که حدود ۱۰ نامزد وزیر تابعیت دوگانه دارد، اما وی از این نامزدان نام نبرد. اعضای کمیسیون موظف ولسی جرگه فیصله کرده اند که به وزیران دارای تابعیت دوگانه رای اعتماد داده نشود.

محمد صالح سلجوقی، معاون دوم ولسی جرگه پیش از این به صدای امریکا گفته بود که روند بررسی اسناد و رایدهی در مورد نامزد وزیران تا یک هفته وقت را در برخواهد گرفت.

قرار است رایدهی ولسی جرگه به نامزدان کابینۀ جدید روز شنبه آغاز شود. به این اساس تا چند روز دیگر مشخص خواهد شد که اسناد چه تعداد نامزد وزیران بدون نواقص بوده چه تعداد آنان خواهند توانست که رای اعتماد نمایندگان ولسی جرگه را کسب کنند.

XS
SM
MD
LG