لینک های دسترسی

Breaking News

کمیشنران جدید انتخاباتی افغانستان حلف وفاداری یاد کردند


کمیشنران جدید از میان ۳۶ نامزد این پست انتخاب شدند
کمیشنران جدید از میان ۳۶ نامزد این پست انتخاب شدند

ریاست جمهوری افغانستان از میان ۳۶ نامزد کرسی‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، هفت تن را به کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن دیگر را به کمیسیون شکایات انتخاباتی برگزیده است که امروز مراسم تحلیف را به جا آوردند.

در بین ۱۲ تنی که در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان برگزیده شدند، سه زن نیز شامل است.

غلام‌دستگیر هدایت، عبدالبصیر فایز، علی‌رضا روحانی، حمیرا حق‌مل و عبدالعزیز آریایی به کرسی‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی برگزیده شده اند.

نجیب‌الله احمدزی، عبدالقدیر قریشی، ملیحه حسن، وسیمه بادغیسی، معاذالله دولتی، رفیع‌الله بیدار و گلاجان سید به حیث کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات معرفی گردیدند.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از مراسم حلف وفاداری کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی گفت، این کمیشنران در نهادهای انتخاباتی، از طریق پروسۀ شفاف گزینش شده اند. اما قبلاً نهادهای ناظر بر انتخابات چگونگی تهیۀ فهرست نهایی نامزدان کرسی‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را غیرشفاف خوانده و گفته اند که این پروسه تحت تأثیر مداخلات سیاسی قرار داشته است.

آقای غنی افزود، افراد شایسته در کمیسیون‌های انتخاباتی گماشته شده اند و انتخابات آینده باید به صورت شفاف برگزار گردد تا مردم دوباره بالای کمیسیون‌های انتخاباتی اعتماد کنند.

رئیس جمهور غنی بر استقلال کاری کمیسیون‌های انتخاباتی تأکید کرد و افزود "مردم از اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی انتظار دارند که به کسی اجازۀ مداخله به کار شان را ندهند و مسؤولیت شان را بر اساس قانون اساسی به پیش ببرند".

مقامات افغان بر روابط نزدیک کمیسیون‌های انتخاباتی با نهادهای مدنی تأکید دارند و رئیس جمهور گفت که این کمیسیون‌ها باید معلومات را با رسانه‌ها شریک سازند تا کارها با شفافیت به پیش برود.

اصلاحات انتخاباتی یکی از ماده‌های اساسی توافقنامۀ سیاسی می‌باشد که میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان امضا شده است.

XS
SM
MD
LG