لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور غنی برای سفر دو روزه به هند رفت


این سومین‌ باری است که آقای غنی در سال روان میلادی به عنوان رئیس جمهور افغانستان با مقامات بلندپایه هندی دیدار می‌کند
این سومین‌ باری است که آقای غنی در سال روان میلادی به عنوان رئیس جمهور افغانستان با مقامات بلندپایه هندی دیدار می‌کند

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در رأس یک هیأت بلندپایه به هند رفت و قرار است که روی مسایل اقتصادی، امنیتی و همکاری‌های منطقه با مقامات هندی صحبت کند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که آقای غنی به دعوت نریندرا مودی نخست وزیر هند به آن کشور، صبح چهارشنبه کابل را به قصد دهلی نو ترک گفت.

بر اساس اعلامیۀ ریاست جمهوری، محمداشرف غنی در جریان سفر دو روزه‌اش با ناریندرا مودی نخست وزیر هند، پراناب موکرجی رئیس جمهور و برخی مقامات آن کشور، تاجران و سرمایه گذاران دیدار خواهد کرد.

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهوری به صدای امریکا می‌گوید، جلب کمک‌های بیشتر کشور هند برای پروژه‌های کلان عمرانی و زیربنایی افغانستان، مبارزه با تروریزم و همکاری‌های منطقوی بخش عمده‌ای گفتگوهای مقامات دو کشور را تشکیل می‌دهد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور غنی در حاشیه این سفر در انستیتوت مطالعات و تحلیل‌های دفاعی هند به جنرالان و سفرای متقاعد، پروفیسوران و محصلین در یک سخنرانی، دیدگاه افغانستان را در رابطه به مسایل مختلف به ویژه مبارزه با تروریزم و افراطیت نیز بیان می‌کند.

این سومین‌ باری است که در سال روان میلادی آقای غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان با مقامات بلندپایه هندی دیدار می‌کند. برای اولین بار در ماه می سال روان میلادی محمداشرف غنی با نریندرا مودی صدراعظم هند در شهر تهران ایران و سپس در ماه جون در شهر هرات هنگام افتتاح رسمی بند سلما با هم دیدار کرده اند.

هند از کمک‌کنندگان مهم افغانستان شمرده می‌شود، از سال 2002 میلادی به این طرف حدود دو میلیارد دالر را در بخش‌های مختلف اقتصادی کمک کرده است. علاوه بر آن صدها افسر نظامی در اکادمی نظامی آن کشور آموزش می‌بینند و چند قبل چهار بال طیاره نیز به افغانستان کمک کرد. هم‌چنان سالانه صدها بورسیه را برای محصلین افغان نیز این کشور فراهم می‌کند.

کارشناسان سیاسی به این باور اند که این کمک‌ها سبب می‌شود تا افغانستان به صورت طبیعی و فطری به سوی هند کشانده شود و از سوی دیگر تقاضای منافع ملی افغانستان هم مسأله را ایجاب می‌کند که از میان هند و پاکستان، افغانستان باید جانب هند را بگیرد.

انتظار خادم کارشناس روابط بین‌الملل به صدای امریکا می‌گوید، پاکستان همیشه برای افغانستان مشکلات ایجاد کرده است و برای فشار آوردن بالای پاکستان تحکیم روابط به کشور هند یک امر ضروری است.

به باور آقای خادم، نزدیکی روابط کابل – دهلی یکی از مجبوریت‌های حکومت اشرف غنی نیز شمرده می‌شود.

این در حالی است که قرار است در چند هفته‌ای آینده یک نشست سه جانبه میان حکام کشورهای افغانستان، هند و ایالت متحده امریکا در شهر نیویارک برگزار شود.

اما وزارت خارجه پاکستان راجع به ضرورت ترتیب این نشست سه جانبه در نیویارک ابراز تعجب کرده و آن را سوال برانگیز خوانده است.

XS
SM
MD
LG