لینک های دسترسی

Breaking News

دستور غنی پس از شدت حملات طالبان برای امنیت محاکم


طالبان در دو هفته اخیر سه حمله بر کارکنان نهادهای عدلی و قضایی انجام داده است.
طالبان در دو هفته اخیر سه حمله بر کارکنان نهادهای عدلی و قضایی انجام داده است.

پیش از چاشت امروز سه مهاجم بالای محکمۀ استیناف ولایت لوگر حمله کردند، که در نتیجۀ این حمله به گفتۀ سلیم صالح سخنگوی والی لوگر، به شمول محمداکرم نجات رئیس سارنوالی استیناف ولایت لوگر، هفت تن کشته شدند و 21 تن دیگر زخم برداشتند.

وزارت داخلۀ افغانستان اعلام کرد که سه مهاجم حوالی ساعت ده‌ونیم پیش از چاشت امروز با استفاده از چادری و ملبس با واسکت‌های انتحاری مملو از مواد انفجاری بر محکمۀ استیناف ولایت لوگر حمله کردند.

این درگیری حدود نیم ساعت دوام داشت و مهاجمین در نتیجۀ درگیری با قطعات خاص پولیس از پا در آمدند؛ اما ریاست جمهوری افغانستان پس از چاشت امروز اعلام کرد که رهنمود و دستور مشخص رئیس جمهور در قبال تأمین امنیت محاکم و سارنوالی‌ها وجود دارد.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در یک نشست خبری گفت "رهنمود مشخص و هدایت مشخص برای نهادهای امنیتی افغانستان داده شده تا نهادهای عدلی و قضایی را امنیت‌اش را تأمین بسازند".

به باور معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، این حمله نشان‌دهندۀ ناتوانی مخالفین مسلح در میدان جنگ است و مثل همیشه آنان افراد ملکی را هدف قرار می‌دهند.

او گفت که اکثریت قربانیان حملۀ امروز افرادی بوده اند که هیچ ربطی به دولت نداشتند و فقط برای انجام‌شدن کارشان به محکمه مراجعه کرده بودند.

مسؤولیت این حمله را هنوز گروهی به عهده نگرفته است؛ اما حدود یک ماه پیش طالبان پس از اعدام شش تن از افراد شان در کابل، با نشر اعلامیه‌ای هشدار دادند که نهادهای عدلی و قضایی افغانستان را هدف قرار خواهند داد و انتقام خون افراد شان را خواهند گرفت.

اما سیدظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که افغان‌ها به هر شکلی که باشند خواهان تأمین عدالت و حاکمیت قانون اساسی این کشور استند.

او گفت که اصلاحات و جدیت در نهادهای عدلی و قضایی خلاف خواست دشمن مردم افغانستان است و آنان تحمل دیدن اصلاحات و بلندشدن صدای عدالت را ندارند.

آقای هاشمی افزود "به خاطر نشان‌دادن حضور شان، زیرا در میدان جنگ با شکست مواجه استند و حال تلاش می‌کنند که نهادهای عدلی و قضایی ما را هدف قرار بدهند که در این هدف شان هیچ‌وقت کامیاب نمی‌شوند".

در دو هفتۀ گذشته این سومین حمله بالای نهادهای عدلی و قضایی در افغانستان است.

در 12 جوزا چهار مهاجم انتحاری، بر ریاست محکمه استیناف ولایت غزنی حمله کردند که بعد از دقایقی چهار مهاجم از پا درآمدند و در نتیجه شش تن کشته و ۱۲ فرد ملکی و نظامی زخمی شدند.

پیش از آن در پنجم جوزا طالبان مسلح در روز انتخاب رهبر جدید شان، موتر حامل کارمندان ریاست محکمۀ استیناف میدان‌وردک را در ناحیۀ پنجم شهر کابل با حملۀ انتحاری هدف قرار دادند که در نتیجه ۱۱ تن کشته شدند و پنج تن دیگر زخم برداشتند.

XS
SM
MD
LG