لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: امسال تا ۲۹ بند اساسی آب اعمار می شود


رئیس جمهور از دهاقین پیشتاز خواست که اتحادیه‌ها و انجمن‌ها را تشکیل دهند .
رئیس جمهور از دهاقین پیشتاز خواست که اتحادیه‌ها و انجمن‌ها را تشکیل دهند .

جشن دهقان یا میلۀ عنعنوی دهقان در بادام باغ کابل با حضور رئیس جمهور، اعضای کابینه، مقامات بلندپایه، دهقانان و مردم با سخنرانی‌ها، نمایشگاه تولیدات زراعتی، رسم گذشت دهقانان و اتن ملی تجلیل شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در این مراسم با اشاره به مشکلات دهقانان گفت که افغانستان در بخش تولید، انتقال، توزیع و مصرف آب تا هنوز موفق نبوده است.

آقای غنی گفت که به دلیل عدم هماهنگی بین وزارت‌های زراعت و آبیاری، انرژی و آب و انکشاف دهات هنوز هم آب‌های زراعتی ضایع می‌گردد و هر وزارت فکر می‌کند که تمام اختیار را دارد؛ در حالی که بدون هماهنگی هیچ کاری پیش نمی‌رود.

رئیس جمهور غنی گفت که با وصف ایجاد هماهنگی میان ادارۀ های مربوطۀ دولتی، هنوز هم ۵۰ فیصد آب زراعتی افغانستان پیش از رسیدن به زمین ضایع می‌گردد. او گفت که حکومت باید در تقسیم عادلانه آب دخالت کند، زیرا به گفتۀ وی با تقسیم عادلانه آب محصولات زراعتی افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور افغانستان گفت "ما مردم باآب استیم ولی بی‌آب زنده‌گی می‌کنیم، نظام ترتیب آبیاری باید سرتاسری گردد، هر دهقان ما باید بفهمد که در چند دقیقه آب برایشان می‌رسد، هدف ما چیست، امسال انشاالله ۲۱ تا ۲۹ بند اساسی را شروع می‌کنیم."

آقای غنی خطاب به وزارت‌های زراعت، انرژی و آب و انکشاف دهات گفت که سربندها اساسی نیست و هر سال سربندها را سیل می‌برد یا تخریب می‌شوند و باید وزارت انکشاف دهات در با ساخت کانال‌ها از ضایعات آب جلوگیری کند.

آقای غنی به دهقانان تعهد سپرد که امسال ۴۰ هزار تُن تخم اصلاح‌شده توزیع می‌گردد و در کنار آن باید دانش دهقانان و باغداران تغییر کند.

او همچنان گفت که اگر آب مدیریت شود، زمین‌های بیشتر تحت زراعت قرار می‌گیرند و امسال نیز چندصد هزار هکتار زمین تحت زراعت قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور از دهاقین پیشتاز خواست که اتحادیه‌ها و انجمن‌ها را تشکیل دهند و از این طریق تمام اولویت‌های شان ار تشخیص بدهند و به وزارت‌های مسؤول پیشکش کنند.

در بخش بازاریابی دهاقین نیز رئیس جمهور اشاره کرد و گفت که اولین بازار دهاقین افغان قوای امنیتی و دفاعی استند و هدایت من این است این دو نهاد از پیداوار داخلی افغانستان خریداری کنند.

همچنان او به تمام شاروالان دستور داد که بازارهایی را برای محصولات زراعتی افغانستان ایجاد کنند. رئیس جمهور از ایجاد پارک صنعتی و زراعتی باریک آب خبر داد و گفت که با ساخت این پارک قسمتی از مشکلات فروش محصولات دهاقین حل خواهد شد.

در بخش انرژی برق آقای غنی ابراز خوشبینی کرد که امسال افغانستان ۲۴۰ میگاوات برق را تولید خواهد کرد که در صد سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و آبیاری در مراسم جشن دهفان و نمایشگاه زراعتی بهاری ۱۳۹۵شمسی گفت که این وزارت در سال گذشته، ۷۰ فیصد بودجه انکشافی را مصرف کرده که در ۱۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

با این همه در کنار برگزاری جشن عنعنوی دهقان در بادام باغ کابل، امروز شانزدهمین نمایشگاه زراعتی نیز افتتاح شد.

وزیر زراعت و آبیاری از مردم خواست تا با رفتن به این نمایشگاه از تولیدات زراعتی کشور خریداری کرده و از تولیدات دهاقین افغان حمایت کنند.

XS
SM
MD
LG