لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: شصت فیصد افغان‌ها مصؤونیت غذایی ندارند


محمداشرف غنی در هفدهمین نمایشگاه زراعتی بین‌المللی کابل امروز گفت، مدیریت آب در صدر کارهای دولت قرار دارد.
محمداشرف غنی در هفدهمین نمایشگاه زراعتی بین‌المللی کابل امروز گفت، مدیریت آب در صدر کارهای دولت قرار دارد.

رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه زراعتی بین‌المللی کابل و روز جهانی زنان روستایی گفت، هنوز هم پانزده فیصد مردم شب بدون خوردن غذا سر به بالین می‌گذارند.

رئیس جمهور هم‌چنان گفت که در حال حاضر در افغانستان، بین ۴۹ تا ۶۰ فیصد مردم در مناطق مختلف این کشور، از لحاظ تغذی مصؤون نیستند.

به گفتۀ رئیس جمهور، افغانستان زمین‌های گسترده قابل کشت دارد؛ اما به دلیل نبود مدیریت درست آب، هیچ‌گونه از آن بهره‌ای گرفته نمی‌شود.

آقای غنی تأکید کرد که باید در بخش مدیریت آب اقدامات جدی صورت بگیرد تا زمین‌های خشک تحت آب بیایند و افغانستان از لحاظ محصولات زراعتی به خودکفایی برسد.

بر اساس ارقام رسمی، افغانستان در حال حاضر، کم از کم ۶۲ میلیارد متر مکعب آب دارد؛ اما هنوز هم دارای سیستم منظم مدیریت آبی و شبکه‌های آبیاری نیست.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به این مسأله گفت، انسجام و مدیربت آب در صدر برنامه‌های دولت است و از همین رو به ایجاد بندهای آب اقدام کرده است.

از جمله بندهای بزرگ آب که حکومت افغانستان در یک سال گذشته افتتاح کرده است؛ یکی از آنها بند سلما در ولایت هرات می‌باشد. این بند که به بند دوستی افغانستان – هند مسمی شده است؛ در پانزدهم جوزای سال روان خورشیدی با حضور محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نریندرا مودی نخست وزیر هند افتتاح شد.

بند سلما که با کمک ۲۹۰ میلیون دالری هند ساخته شده؛ گنجایش ذخیرۀ بیش از ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را داراست.

رئیس جمهور غنی به روز چهارشنبه با انتقاد از کارکرد وزارت زراعت در بخش مدیریت آب گفت "حالا کار وزارت زراعت است، در این بخش متأسفانه وزارت زراعت کامیاب نیست، یک سال مکمل را ضایع کرد".

این در حالی است که شورای عالی اقتصادی افغانستان که در رأس آن رئیس جمهور قرار دارد؛ در سال روان یکصدوده پروژۀ آبیاری را منظور کرد و نود پروژۀ انکشافی دیگر نیز در بخش آبیاری از سوی وزارت زراعت افغانستان روی دست گرفته شده است.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان در این مراسم گفت، از جملۀ حدود دوصد پروژۀ آبیاری که امسال روی آن کار آغاز گردیده؛ سی‌ویک پروژه تکمیل شده است؛ اما روی متباقی کار جریان دارد.

حمایت از زنان روستایی

به روز چهارشنبه در حالی از روز جهانی زنان روستایی در کابل تجلیل شد؛ که اکثریت زنان افغان در روستاها مؤلدین اصلی صنایع و محصولات زراعتی اند. این زنان اکثراً در باغ‌های خانگی، خانه‌های سبز (Green House)، فارم‌های مرغ‌داری و غیره صنایع مصروف استند.

اما هنوز هم روی این زنان سرمایه‌گذاری اساسی صورت نگرفته است. ارقامی را که رئیس جمهور در سخنرانی خود بیان کرد؛ بالای هر زن بین چهار تا شش هزار افغانی از سوی دولت سرمایه‌گذاری شده است.

رئیس جمهور گفت، هر دهقان زن یک قدم کوچک برداشته و جمع این قدم‌های کوچک گام بزرگ برای آیندۀ افغانستان است.

آقای غنی اما در برابر این زنان تعهد سپرد "پالیسی واضح ریاست جمهوری است سر وسعت‌دادن زنان روستایی تمرکز اصلی می‌شود و این برنامه افغانستان شمول می‌شود، ما سر تان باور داریم و سرمایه‌گذاری می‌کنیم".

به باور رئیس جمهور افغانستان، هر قدمی را که زنان دهقان بر می‌دارند، این کشور را به سوی خودکفایی می‌برد.

در هفدهمین نمایشگاه زراعتی بین‌المللی کابل، در ۲۳۲ غرفه انواع محصولات زراعتی و صنعتی داخلی افغانستان به نمایش گذاشته شده است که از این میان، ۵۷ غرفۀ آن مربوط زنان است.

XS
SM
MD
LG