لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: افغانستان از هیچ کس صدقه نمی‌خواهد


رئیس جمهور غنی خطاب به پاکستان گفت که افغانستان خواهان روابط دولت با دولت است.
رئیس جمهور غنی خطاب به پاکستان گفت که افغانستان خواهان روابط دولت با دولت است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، امروز در مراسمی که تحت عنوان "تشویق" از سوی حکومت برای جوانان در خیمۀ لویه جرگه برگزار شده بود، گفت، افغانستان خواهان روابط "با عزت دولت با دولت" است.

ظاهراً این اشارۀ غنی به دفاع از گفته‌ هایش در ششمین نشست کشورهای قلب آسیا در هند است. آقای غنی در آن نشست گفت که پاکستان به جای کمک به افغانستان، با دهشت‌افگنی مبارزه کند.

از آن پس، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و روابط خارجی نخست وزیر پاکستان، در یک نشست خبری در اسلام آباد گفت، آقای غنی چیزی را بیان کرد که هند خواهان آن بود.

اما بار دیگر امروز رئیس جمهور غنی به صورت تلویحی به پاکستان گفت "یک سال بگذارید که اگر ۵۰۰ میلیون دالر پیدا نکردم، دستم را ببرید، پنج سال بگذارید که اگر به آنها (پاکستان) کمک نکردیم، نیز دستم را قطع کنید".

آقای غنی تأکید کرد که افغانستان به ضرر هیچ کشوری نیست و هرگاه کسی از راه دوستی وارد شود، دامن و آغوشش بزرگ است؛ اما کسانی که به این خاک با زور وارد شده؛ دوباره پشیمان شده اند.

تعهد مجدد به جوانان

احمدداوود نورزی، معاون ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان، که مسوول برگزاری این مراسم بود، گفت که هدف این برنامه، تشویق جوانان دارای تحصیلات عالی برای کارکردن در حکومت و همکاری آنان برای کاریابی است.

در این محفل ۳۰۰۰ جوان گردهم آمده بودند. رئیس جمهور غنی از این که در دو سال گذشته با جوانان ارتباط نداشته است؛ گِلۀ جوانان را به جا خواند.

او گفت که برای کار و حکومتداری باید امکانات فراهم گردد و در این راستا دو کنفرانس وارسا و بروکسل این زمینه را برای افغانستان فراهم کرد.

آقای غنی گفت که اکنون افغانستان در سطوح مختلف به کار نیاز دارد و هر جوان را "ممثل امید آیندۀ" افغانستان نامید.

او خطاب به جوان افزود "با وجودیکه گِلۀ تان را قبول کردم، اداره در این دو سال، شش سال جوانتر شده به حد اوسط روز به روز انشاالله جوانتر خواهد شد".

رئیس جمهور افغانستان در حالی برای استخدام جوانان در ادارات وعده می‌دهد که پیش از این نیز چنین وعدۀ را سپرده بود.

اما بر اساس آمار بانک جهانی، ۲۳ در صد جمیعت افغانستان که همه جوان استند، در بیکاری مطلق به سر می‌برند.

ولی بر اساس برنامۀ جدید معاونت ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان (تشویق)، که قرار است در سال ۲۰۱۷ آغاز گردد، درخواست بیش از صد هزار جوان تحصیل‌کرده جمع‌آوری می‌شود.

پس از غور و بررسی، از این میان ده هزار جوانی که با استعداد و واجد شرایط باشند، در ادارات دولتی استخدام خواهند شد.

XS
SM
MD
LG