لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: اگر مجبور هم استید مفسدین را افشا بسازید


آقای غنی گفت، در بررسی بین‌المللی، شفافیت، بیشترین امتیاز به اداره ملی تدارکات داده شد.
آقای غنی گفت، در بررسی بین‌المللی، شفافیت، بیشترین امتیاز به اداره ملی تدارکات داده شد.

رئیس جمهور افغانستان امروز در سومین کنفرانس ملی شهری گفت بیشترین تغییر در زمینۀ کاهش فساد اداری در تدارکات ملی ایجاد شده است.

محمد اشرف غنی گفت که در بررسی بین‌المللی، شفافیت، بیشترین امتیاز به این نهاد داده شد.

پیش از این ادارۀ تدارکات ملی ۸۳ شرکت را به دلیل رفتار خلاف قانون و ارتکاب فساد در قراردادها، وارد لست سیاه ساخته بود.

او تأکید کرد که اگر کسی بر ضد فساد ایستاده نشود و مفسدین را افشا نسازد، در فساد شریک است.

رئیس جمهور افغانستان گفت "در سطح بالای تصمیم‌گیری مشکلی نیست. در وزارت‌ها مشکل است، به دلیل اینکه به مرحلۀ دوم فساد می‌رویم و باید این فساد تشخیص شود؛ اما شما هم در فساد شریک هستید، ضد فساد ایستاده شوید. اگر مجبور هم هستید مفسدین را افشا بسازید."

این در حالی است که قرار بود محکمۀ دوسیه‌های بزرگ فساد امروز دوشنبه به صورت علنی در کابل برگزار گردد؛ اما لوی سارنوالی آن را به دلایل مختلف برای هفتۀ آیندۀ به حالت تعلیق در آورده است.

مبارزه با فساد از تعهدات حکومت افغانستان در نشست وارسا و بروکسل به جامعۀ جهانی بوده است. افغانستان بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت، پس از سومالی و کوریای شمالی در ردۀ سومین کشور مفسد جهان قرار دارد.

از سوی دیگر رئیس جمهور غنی که در برنامۀ سالانۀ کنفرانس ملی شهری سخنرانی می‌کرد گفت شرکت‌های ساختمانی افغانستان در گذشته مشکلات بسیار زیاد داشتند و تنها هدف‌شان بدست آوردن قراردادها بود نه تکمیل آن.

به گفتۀ آقای غنی در شش ماه گذشتهدر عایدات شاروالی‌ها بیش از سه‌صد میلیون افغانی، نسبت به سال‌های گذشته افزایش به میان آمده است.

وضعیت مصؤونیت شهری

سومین کنفرانس ملی شهری امروز در کابل در حالی برگزار شد که بر بنیاد سروی مصؤونیت شهری، ۷۹ درصد شهروندان افغانستان می‌گویند مصؤونیت شهری ندارند.

براساس این سروی حکومت، ۶۱ درصد شهروندان، شاروالی‌ها و سکتورها را در مصؤون ساختن شهرها ناتوان می‌دانند.

سروی مصؤونیت شهری نشان می‌دهد که خطرات محیطی ۴۳ درصد مصؤونیت شهری را تهدید می‌کند.

در همین حال سید سادات منصور وزیر شهرسازی و مسکن در سخنرانی‌اش در سومین کنفرانس ملی شهری گفت، رشد سریع و نامتوازن نفوس، سرازیر شدن ساکنان روستاها به پایتخت، عودت مهاجرین، اعمار ساختمان‌های خودسر، فقر شدید، کمبود مسکن، رعایت‌نشدن قوانین شهری، عدم توجه به محیط زیست و عدم موجودیت زیربناهای شهری، عمده‌ترین چالش‌های فراراه این وزارت است.

وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان، اعتراف کرد که در ارائه خدمات شهری با کیفیت، ایجاد توازن نسبی عرضه و تقاضای مسکن، جلوگیری از تخریب محیط زیست، رسیدگی مشکلات فاضلاب شهری، فراهم‌آوری آب صحی آشامیدنی و کاهش فقر موفق نبوده اند.

در همین حال عبدالرحیم جامی نمایندۀ جامعه‌مدنی افغانستان در این برنامه، از دولت افغانستان خواست تا مشکلات حقوقی جایداد‌ها و قباله‌های منازل رهایشی مردم را حل کند.

حکومت وحدت ملی از زمان ایجاد تا اکنون توانسته است چهارصد هزار جریب زمین غضب شده را دوباره به صاحبان اصلی‌اش برگرداند؛ اما در زمینۀ ارائه خدمات شهری چندان موفق نبوده است.

XS
SM
MD
LG