لینک های دسترسی

Breaking News

غنی یافته های رویداد کندهار را با امارات شریک ساخت


در حمله بر مهمانخانۀ والی کندهار، ۱۳ نفر به شمول پنج دیپلومات امارات متحدۀ عرب، کشته شدند
در حمله بر مهمانخانۀ والی کندهار، ۱۳ نفر به شمول پنج دیپلومات امارات متحدۀ عرب، کشته شدند

رئیس جمهوری افغانستان در جریان سفرش (۱۱-۱۲ فبروری) به امارات متحدۀ عرب، نتایج اولیه تحقیقات حملۀ کندهار را با مقامات امارات متحدۀ عرب شریک کرد.

در حمله بر مهمانخانۀ والی کندهار که بیست و دوم جدی صورت گرفت، ۱۳ نفر به شمول پنج دیپلومات امارات متحدۀ عرب کشته و سفیر آن کشور در کابل زخمی شد.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به صدای امریکا گفت "بخشی از سفر بازدید از خانوادۀ دیپلومات های بود که در حملۀ ترورستی کندهار شهید شده بودند و به شماری از خانواده های آنان مدال داده شد".

رئیس جمهور غنی حین اعطا مدال
رئیس جمهور غنی حین اعطا مدال

به گفتۀ آقای مرتضوی، رئیس جمهور افغانستان یافته های تحقیقات اولیه حمله کندهار را با ولیهد امارات متحده عرب نیز شریک کرد، اما او در مورد جزئیات یافته های این تحقیق چیزی نه گفت. این سخنگوی آقای غنی حملۀ کندهار را "بسیار پیچیده" خطاب کرد.

حکومت افغانستان، ماموریت حمایت قاطع ناتو مستقر در افغانستان و حکومت امارات متحدۀ عرب در تحقیقات حملۀ کندهار، دخیل اند.

یک روز پس از حملۀ کندهار، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به خبرنگاران گفت که در انفجار مهمانخانۀ والی کندهار از مواد استفاده شده بود که از خارج به افغانستان انتقال داده شده بود و چنین مواد قبلاً در داخل آن کشور مشاهده نشده بود.

اگرچه طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفتند، اما آقای اتمر ادعا کرد که گروه طالبان به دستور حلقات خارجی مسوول حملۀ مرگبار کندهار است.

آقای اتمر در آن زمان گفت، دلیلی که گروه طالبان مسوولیت این حمله بر عهده نگرفته اند این که آنان "نمی خواهند تا کشور های مسلمان آنان را به دیدۀ بد بنگرند".

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG