لینک های دسترسی

Breaking News

غنی موافقتنامۀ صلح را با حزب اسلامی امضا کرد


رئیس جمهور افغانستان امروز موافقتنامۀ صلح با حکمتیار را در مراسم ویژه در ارگ امضا کرد
رئیس جمهور افغانستان امروز موافقتنامۀ صلح با حکمتیار را در مراسم ویژه در ارگ امضا کرد

رئیس جمهور افغانستان امروز موافقتنامۀ صلح را با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در مراسم ویژه در ارگ امضا کرد؛ اما گلبدین حکمتیار قبلاً آن را امضا کرده بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در مراسمی به منظور امضای موافقتنامۀ صلح گفت که برای موافقۀ صلح از سوی دو جانب تلاش‌های فراوان صورت گرفت و زمانی این موافقتنامه برای امضا نهایی شد که جنگ تحمیلی در افغانستان شدید بود.

آقای غنی تأکید کرد وظیفۀ وی و حکمتیار توقف جنگ برای رهایی افغانستان از وابستگی به کشورهای دیگر است تا این کشور به پای خود بیایستد. او گفت "هیچ صلح واقعی در جهان بدون قیمت به دست نیامده است و من حاضرم است که برای صلح از سرم بگذرم".

موافقتنامۀ صلح با حزب اسلامی به گفتۀ آقای غنی دارای ویژگی‌هایی که هیچ گونه تضاد با قانون اساسی افغانستان ندارد. او صلح بین‌الافغانی را از ویژه‌گی دیگر این سند برشمرد.

بار دیگر آقای غنی از گروه‌های مسلح دیگر که در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند، خواست که راه شان را انتخاب کنند. در کنار ملت افغانستان می‌ایستند و در کنار مردم به آبادانی این کشور تلاش می‌کنند؛ یا این که بار دیگر آلۀ دست کشورهای خارجی قرار می‌گیرند و به جنگ ادامه می‌دهند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که از طریق یک پیام ویدیویی از جای نامعلومی صحبت می‌کرد؛ توافق صلح را با دولت، به نفع افغانستان خواند و تعهد کرد که حزب وی در برابر هر "متجاوز" مقاومت می‌کند و به هر ندای صلح جواب مثبت می‌دهد.

آقای حکمتیار، از تمام گروه‌های درگیر جنگ افغانستان خواست که آلۀ دست از مخالفت بردارند "من از تمام افغان‌ها می‌خواهم که بیایند گفتگوهای بین‌الافغانی را آغاز کنند، دست به دست‌شدن پوسته‌ها و ولسوالی‌ها، از دید عقلی و شرعی، عمل منطقی و جایز نیست، تنها افغان‌ها قربانی می‌شوند".

هم‌چنان آقای حکمتیار از طرفین خواست که برای آغاز یک گفتگوی بین‌الافغانی، باید آتش‌بس کنند و سپس در یک هفته با هم به مذاکره آغاز نمایند.

رهبر حزب اسلامی از حکومت خواست که شماری از زندانیان طالب را بدون قید و شرط رها سازد؛ چون آنان از صلح هراس دارند و به همین دلیل بر جنگ پافشاری می‌کنند. آقای حکمتیار بر ایجاد حکومتی تأکید کرد که برای تمام افغان‌ها قابل قبول باشد و افراد مفسد از قدرت کنار زده شوند.

بحث روی توافقنامه صلح ميان نمايندگان حکومت، شوراى عالى صلح و حزب اسلامى گلبدين حدود دو سال را در بر گرفت و سرانجام هفتۀ گذشته نخست از سوی میان نمایندگان سه جانب امضا شد.

این توافقنامه دارای سه فصل و ۲۵ ماده است. بیرون‌ شدن نام گلبدین حکمتیار و اسامی برخی سران این حزب از لست سیاه سازمان ملل، مصؤونیت قضایی برای رهبر و سران این حزب، رهایی زندانیان این حزب، دادن نقش سیاسی به این حزب در چوکات قانون و فراهم‌کردن زمینه برای اشتراک در انتخابات از مهمترین تعهدات دولت ب حزب اسلامی حکمتیار است.

از سوی دیگر، حزب اسلامی متعهد شده است که گروه‌های نظامی خود را منحل می‌سازد، هیچ‌گونه رابطه با گروه‌های تروریستی و سازمان‌های مسلح غیرقانونی برقرار نکرده و از آنها حمایت نمی‌کند و آنعده اسرای که در قید اسارت شان به سر می‌برند، در اسرع وقت آنها را رها می‌کند.

XS
SM
MD
LG