لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: رهبران اسلامی آمادۀ نقش بیشتر در مبارزه با تروریزم اند


عربستان سعودی اولین توقف سفر نه روزۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، به خارج از امریکا است
عربستان سعودی اولین توقف سفر نه روزۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، به خارج از امریکا است

دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده و همسرش بعد از ظهر روز جمعه، ایالات متحده را به قصد ریاض، پایتخت عربستان سعودی ترک کرد.

آقای ترمپ در پیام تویتر خود نگاشته است "در این سفر از منافع ایالات متحده قویاً حراست خواهم کرد."

آقای ترمپ، قبل از آغاز سفر نه روزه به عربستان، اسرائیل، واتیکان و اروپا گفت که رهبران اکثر کشور اسلامی نگرانی روز افزون شان را در مورد دهشت افگنی و گسترش افراطگرایی، بیان کرده اند.

آقای ترمپ در یک خطابۀ تلویزیونی قبل از ترک قصر سفید به قصدعربستان سعودی، گفت که وی در جریان سخنرانی اش در ریاض، خطاب به رهبران بیش از ۵۰ کشور اسلامی، نظریات مردم ایالات متحده را در راستای مبارزه بر ضد افراطگرایی و دهشت افگنی به صورت "واضح و صادقانه" بیان خواهد کرد.

آقای ترمپ همچنین گفته است که ایران افکار افراطگرایی و فعالیت های دهشت افگنی را حمایت و تمویل می کند.

رئیس جمهور ترمپ گفت "حال چنین به نظر می رسد که رهبران کشور های اسلامی آماده اند نقش بیشتری را در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی در منطقۀ شان بر عهده گیرند."

رئیس جمهور ایالات متحده با تاکید گفت زمان آن فرا رسیده است تا ایالات متحده یکجا با شرکای خود در جهان اسلام در برابر پدیدۀ افراطگرایی و دهشت افگنی دست به کار شود.

آقای ترمپ گفت "امریکا نمی تواند همه مشکلات جهان را حل کند. اما می توانیم تا به هر کشوریکه خواهان یکجا شدن برای رسیدن به هدف مشترک—یعنی ریشه کن ساختن دهشت افگنی از کرۀ زمین باشد، کمک کنیم."

پس از سفر به عربستان سعودی، قرار است آقای ترمپ به بیت المقدس سفر کند و با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسرائیل، ملاقات کند.

آقای ترمپ در مورد اسرائیل گفت که "اسرائیل یک متحد مهم ایالات متحده است، اما در سال های اخیر، ما با آنان چنین رفتار نکرده ایم. حال زمان آن فرا رسیده است دوستی خود را تجدید کنیم."

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که در جریان سفرش به اسرائیل با محمود عباس، رئیس ادارۀ خود گردان فلسطین، نیز ملاقات می کند و هدف ملاقات وی با آقای عباس، روند صلح میان اسرائیل و فلسطین است.

به تعقیب سفر اسرائیل، قرار است آقای ترمپ به واتیکان سفر کرده و با پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک های جهان، ملاقات کند.

آقای ترمپ گفت "انتظار دارم تا با پاپ در مورد این صحبت کنم که تعلیمات مسیحیت چگونه می تواند جهان را در راستای عدالت، آزادی و صلح کمک کند."

قصر سفید و شماری از تحلیلگران سیاسی گفته اند که سفر آقای ترمپ به سه کشور عربستان سعودی، اسرائیل و ایتالیا نشانۀ از توجه رئیس جمهور ایالات متحده، به ادیان ابراهیمی است.

پس از بازدید از واتیکان، رئیس ایالات متحده به بروکسل، پایتخت بلجیم، سفر خواهد کرد تا با رهبران دول عضو ناتو دیدار کند.

آقای ترمپ در جریان خطابۀ تلویزیونی اش بار دیگر اظهارات دوران مبارزات انتخاباتی خود را در مورد دول ناتو مبنی بر سهمگیری مالی آنان در تمویل این پیمان تکرار کرد و گفت که شرکای ناتو باید در عمل به اثبات برسانند که آنان نیز شریک ایالات متحده اند و سهم مالی خود را در قسمت تمویل مالی پیمان ناتو، ادا کنند. به گفتۀ آقای ترمپ، ایالات متحده بیش از اندازۀ سهم اش در تمویل مالی پیمان ناتو سهیم بوده و چنین چیز، به گفتۀ وی "منصفانه" نیست.

در آخرین مرحلۀ سفر نه روزه، قرار است آقای ترمپ در نشست سران دول هفت اقتصاد بزرگ جهان در اتالیا، شرکت کند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG