لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا توافق ۱۱۰ میلیارد دالری فروش سلاح را با عربستان امضا کرد


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، حین امضای توافق امنیتی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، در ریاض
دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، حین امضای توافق امنیتی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، در ریاض

وزیر خارجۀ ایالات متحده روز شنبه گفت که قرار داد ۱۰۰ میلیارد دالری فروش تسلیحات را با عربستان سعودی امضا کرده است.

ریکس تیلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، گفته است که هدف فروش این تسلیحات، مقابله در برابر نفوذ "بدخیم" ایران در منطقه می باشد.

آقای تیلرسن گفت "این معامله در برابر نفوذ شنیع و تهدید های مربوط به ایران صورت گرفته است که چنین تهدید در همه اطراف مرز های عربستان سعودی موجود است."

آقای تیلرسن روز شنبه در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای سعودی اش، عادل الجبیر، به خبرنگاران در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفت که توافق دفاعی که میان واشنگتن و ریاض صورت گرفته است موجب کمک به امنیت عربستان سعودی و تمام منطقۀ خلیج خواهد شد.

این معاملۀ فروش تسلیحات که فوراً پس از امضای توافق قابل اجرا می باشد، یکی از چندین توافقی است که میان دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، صورت گرفته است.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، از دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، استقبال شاهوار کرد
سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، از دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، استقبال شاهوار کرد

واشنگتن و ریاض در نظر دارند تا همکاری نظامی و اقتصادی میان این دو کشور بیشتر تقویت گردد. این توافقات شامل توافق دومی فروش تسلیحات نیز می گردد که تا ۱۰ سال آینده، ریاض به ارزش ۳۵۰ میلیارد دالر اسلحه را از واشنگتن خریداری می کند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنین گفته است که تمرکز سفر آقای ترمپ در ریاض این است تا هر تهدید که از سوی ایران برای عربستان سعودی وجود دارد، رفع گردد.

آقای تیلرسن گفت که رئیس جمهور ایالات متحده در ملاقات های عام و خصوصی با مقامات عربستان سعودی گفته است که می خواهد پیام قوی را به گفتۀ وی به "دشمن مشترک" دو کشور بدهد.

در همین حال، رئیس جمهور ایالات متحده از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که برندۀ دور دوم ریاست جمهوری آن کشور شد، خواست تا به تمرینات برنامۀ میزایل بالستیک آن کشور خاتمه بدهد و دست از تمویل دهشت افگنی بر دارد.

آقای تیلرسن گفته است "آنچه امید دارم این است که روحانی در دور دوم ]ریاست جمهوری اش[ روند از هم پاشی شبکۀ دهشت افگنی و تمویل شبکه های دهشت افگنی را آغاز کند."

در همین حال، عادل الجبیر، وزیر خارجۀ عربستان سعودی گفته است که تقویت روابط میان واشنگتن و ریاض موجب خواهد شد "باطلاق هایی را بخشکاند که افراطگرایی و دهشت افگنی از آن سر چشمه می گیرند."

ایالات متحده بار ها از ایران خواسته است تا آزمایش میزایل های بالستیک خود را متوقف کرد
ایالات متحده بار ها از ایران خواسته است تا آزمایش میزایل های بالستیک خود را متوقف کرد

در همین حال، رئیس جمهور ایالات متحده از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که برندۀ دور دوم ریاست جمهوری آن کشور شد، خواست تا در این به تمرینات برنامۀ میزایل بالستیک آن کشور خاتمه بدهد و دست از تمویل دهشت افگنی بر دارد.

در همین حال، خبر گزاری اسو شیتید پرس گزارش می دهد که حکومت ایران روز شنبه تعزیرات اقتصادی را بر نه شخصیت حقیقی و حکمی وضع کرد که با ایالات متحده در ارتباط است. اقدام تهران در واکنش به وضع تعزیرات امریکا به خاطر برنامه میزایل های بالستیک ایران صورت گرفته است.

ادارۀ دونالد ترمپ در ماه فبروری تعزیرات اقتصادی را پس از آن بر بیش از ۲۰ شخصیت های حقیقی و حکمی ایران وضع کرد که تهران میزایل های بالستیک خود را آزمایش کرد.

XS
SM
MD
LG