لینک های دسترسی

Breaking News

وابستگی پاکستانی ها در کمین سال 2007 بر امریکایی ها


وابستگی پاکستانی ها در کمین سال 2007 بر امریکایی ها
وابستگی پاکستانی ها در کمین سال 2007 بر امریکایی ها

نیویارک تایمز در رابطه با کمینی که در سال ۲۰۰۷ بالای امریکایی ها در امتداد سرحد افغانستان با پاکستان گرفته شده بود مطلبی دارد که از علایق و وابستگی پاکستان تذکر به عمل آورده است.

نگارندۀ روزنامۀ نیویارک تایمز نوشته است که نشستی میان مقامات نظامی ایالات متحده و افغان به میزبانی پاکستانی ها در یک مکتب یک قریه صورت گرفته بود. این نشست به خاطر حل معضل کمین پاکستانی ها علیه عساکر امریکایی راه اندازی شده بود.

نویسندۀ نیویارک تایمز نگاشته است، دریافت های تازۀ مقامات امریکایی و افغان در رابطه با آن حمله که در آن یک جگرن امریکایی کشته شده و سه امریکایی دیگر همراه با یک ترجمان افغان مجروح شدند، نشان دهندۀ آن است که یک حملۀ حساب شده و مغلق توسط یک متحد ظاهری انجام یافته است.

نویسنده می نگارد که در آن حادثه پاکستانی ها یک هلیکوپتر بلاک هاک امریکایی را هدف گلوله قرار دادند.

نویسندۀ روزنامۀ نیویارک تایمز می نگارد که حملۀ ۱۴ ماه می سال ۲۰۰۷ در تری منگل، توسط واشنگتن پوشیده نگهداشته شد.

نویسنده معتقد است که واشنگتن می خواهد این علامات را که آشکار کنندۀ علایق پاکستان در منطقه بوده و حتی در بعضی مواقع که به شکل یک دشمن عمل می کند به دست کم گرفته و نا دیده بگیرد.

روزنامۀ نیویارک تایمز به استناد اظهارات یک مقام قبلی ایالات متحده که در شرق افغانستان وظیفه انجام داده و درست بعد از همان واقعه عکس العمل نشان داد مینگارد:

"مقامات رسمی جزئیات واقعه را به خاطر منافع نگهداشت روابط با پاکستان، پوشیده نگهداشتند."

نگارندۀ مطلب نیویارک تایمز در ادامه نگاشته است، اینکه دقیقاً پاکستان چرا منطقۀ تیری منگل را انتخاب کرده، و آن تصمیم توسط کدام سطح از مقامات پاکستانی اتخاذ شده، هنوز هم نامعلوم باقی مانده است.

نویسندۀ مطلب اظهار داشته است که هیچ مقام پاکستانی در رابطه با این موضوع با نیویارک تایمز مصاحبۀ نکرده است. اما نگاشته است، یک مقام پاکستانی که در ملاقات حضور داشته گفته است، این موضوع آنقدر حساس بوده که نمیشد با یک خبرنگار در رابطه به آن صحبت کرد. حتی برید جنرال مارتین شفایتسر، قوماندان امریکایی که در همان زمان در شرق افغانستان وظیفه انجام می داد نیز در رابطه اظهار نظری نکرده است.

نویسنده به ادامه مینگارد که حملۀ بالای هلیکوپتر امریکایی ها بعد از آن صورت گرفته که آنها با هم ملاقات نموده، غذا را صرف کرده و نمره های تلیفونی را نیز با هم رد و بدل نموده اند ولی در هنگام برگشت مورد حملۀ پاکستانی ها قرار گرفته اند.

نویسنده استناد بر اظهارات مقامات امریکایی که در رابطه با پاکستان معلومات دارند مینگارد که حمله با زمینۀ که طرح ریزی شده بود تطابق کرد زیرا پاکستانی ها اغلباً به خاطر تلافی از نقصان ناشی از حملات قوای ایالات متحده امریکا در آن کشور انتقام بگیرد تا از این طریق روحیه را در میان قوای خود حفظ نموده و به آنان تفهیم نماید که با حملات ایالات متحده نیرو های پاکستانی در حاشیه قرار نگرفته اند.

در اخیر این مطلب آمده است که افغان ها تا هنوز هم می خواهند جواب این سوال را بدانند. " چرا پاکستانی ها این عمل را انجام دادند؟ جنرال سمیع از اردوی افغانستان به نیویارک تایمز گفته است: " پاکستان مجبور است جواب این سوال را بدهد."

XS
SM
MD
LG