لینک های دسترسی

Breaking News

گاردین: 'جنگ افغانستان و عراق ارزش درگیر شدن ایالات متحده را نداشت'


گاردین: 'جنگ افغانستان و عراق ارزش درگیر شدن ایالات متحده را نداشت'
گاردین: 'جنگ افغانستان و عراق ارزش درگیر شدن ایالات متحده را نداشت'

روزنامۀ گاردین چاپ لندن مطلبی را در مورد همه پرسی اخیر در مورد جنگ افغانستان و عراق به چاپ رسانده است.

گاردین نگاشته است که به عقیدۀ یک سوم عساکر امریکایی که بعد از حملات دهشت افگنی یازدهم سپتمبر درگیر نبرد بوده اند، جنگ های عراق و افغانستان ارزش درگیر شدن ایالات متحده را در این پیکار نداشته است.

روزنامه به دیدگاه اکثر اشتراک کنندگان این همه پرسی اشاره می کند که به باور آنها امریکا با گذشت یک دهه جنگ، بیشتر از اینکه در امور خارجی تمرکز داشته باشد، باید تمرکز را عطف مشکلات داخلی خود کند.

گاردین می نویسد که این یافته حکومت اوباما و کانگرس ایالات متحده را در حالی با معمایی مواجه می سازد که آنان در تلاش کاهش کسر بودجه و غور روی اولویت های دفاعی بوده و نیز در صدد جلب حمایت عامه برای تداوم حضور در عراق و افغانستان اند.

روزنامه به تلفات عساکر امریکایی در عراق و افغانستان مکث کرده می نویسد که نزدیک به ۴۵۰۰ سرباز در عراق و ۱٧۰۰ دیگر در افغانستان کشته شده اند و هزینۀ هر دو جنگ از مرز یک تریلیارد دالر تجاوز می کند.

به نقل از روزنامۀ گاردین، نتایج این نظر سنجی که توسط ادارۀ پژوهشی پیو مستقر در واشنگتن صورت گرفته است، از افتخار سربازان سابق به کارکرد های شان سخن گفته و درک کمتر عامۀ امریکا را از مشکلاتی به تصویر می کشد که خدمات زمان جنگ بر کارمندان نظامی و خانواه های آنها اعمال کرده است.

روزنامۀ گاردین به نقل از گزارش ادارۀ پژوهشی پیو نگاشته است که خوشبینی نسبی در قسمت جنگ افغانستان که تلفات کمتری را به همراه داشته است در مقایسه با جنگ عراق محسوس است.

یک سوم اشتراک کنندگان این همه پرسی گفته اند که هیچ یک از این جنگ ها ارزش این همه قربانی را نداشت، تقریباً نصف اشتراک کنندگان نظامی این همه پرسی دیدگاه توجیهی نسبت به جنگ افغانستان داشته و ۴۱ در صد غیرنظامیان اشتراک کننده نیز با آنها هم باور اند. و شصت در صد آنان گفته اند که به عوض تمرکز در امور خارجی توجه بیشتری بر آزمون ها و مشکلات داخلی ایالات متحده معطوف شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG