لینک های دسترسی

Breaking News

والیان با حکومتداری خوب توسط یک رسانه تقدیر شدند


مراسم تقدیر از بعضی والیان منتخب نظر سنجی یک رسانه انترنتی افغان - عکس از خبريال ډاټ کام
مراسم تقدیر از بعضی والیان منتخب نظر سنجی یک رسانه انترنتی افغان - عکس از خبريال ډاټ کام
فعالیت والیان ۳۴ ولایت توسط یک رسانه در افغانستان با استفاده از وب سایت انترنتی ارزیابی شد و والیان منتخب تقدیر شد. این برنامه رقابتی توسط خبرگزاری خبرنگار (خبریال ویب پانه) راه اندازی شده است.

مسوولین خبرگزاری خبرنگار می گویند که این ارزیابی را به منظور بررسی حکومتداری در ولایات و چگونگی فعالیت والیان راه اندازی کرده اند.

این نخستین بار است که چگونگی فعالیت مقامات محلی افغان توسط یک رسانه با استفاده از پیشرفته ترین سیستم یعنی انترنت ارزیابی شده است.

عبدالمنان ارغند، مسوول خبریال ویب پانه، امروز به خبرنگاران گفت در این نظر سنجی افغانها به خصوص جوانان از داخل و خارج کشور شرکت کرده اند.

"این یک برنامه رقابتی بود که در ۳۴ ولایت راه اندازی شد، به این منظور که کدام والی خوب خدمت کرده و خدمات اساسی را توانسته عرضه کند، در این پروسه، جوانان از داخل و خارج کشور سهم گرفته اند و به تمام ولیان رای داده اند."

به اساس این نظر سنجی، جمعه خان همدرد والی پکیتا، گل آغا شیرزوی والی ننگرهار، عطا محمد نور والی بلخ، حبیبه سرابی والی بامیان و امیر محمد آخندزاده والی ارزگان در صدر فهرست والیانی قرار دارند که به اساس این نظر سنجی خدمات خوب را در ولایات تحت مسسوولیت شان عرضه کرده اند.

مسوولین خبرگزاری خبرنگار می گویند که این نظرسنجی با شفافیت کامل انجام شده است.
در حالی که مردم راه اندازی چنین نظرسنجی ها نهادهای مستقل و مدنی را برای تشویق والیان برای کار بهتر مؤثر می دانند اما می گویند در چنین نظرسنجی ها باید تمام جوانب در نظر گرفته شود.

نظرسنجی محدود

شعیب تنها، خبرنگار در حوزه غرب افغانستان است. او میگوید این نظر سنجی در حالی توسط وب سایت انترنتی صورت گرفته که در اکثر ولایات مردم به انترنت دسترسی ندارد.

شعیب گفت: "متاسفانه در برخی از ولایات بخصوص ولایات دور افتاده مثل غور و بادغیس در غرب افغانستان هیچ نوع خدمات انترنتی وجود ندارد و من یقین دارم که این میتواند یک نقطه منفی در قسمت راه اندازی این سروی واقع شود، به نظر من اگر آنها یک پلان دقیق تر و اساسی تر را در قسمت انتخاب والیان کار کن در افغانستان تطبیق بکنند من باور دارم که نتیجه مثبت در پی خواهد داشت."

به گفته مسوولین خبرگزاری خبرنگار در این نظر سنجی حدود سیصد هزار تن از شهروندان مقیم داخل و خارج از افغانستان شرکت داشته اند.

والیانی که به ترتیب مقام های اول، دوم ، سوم، چهارم و پنجم را در این نظر سنجی به دست آورده اند امروز طی مراسمی در کابل تقدیر شدند اما تنها جمعه خان همدرد والی پکتیا در مراسم اهدایی تقدیر نامه ها در کابل حضور داشت.
XS
SM
MD
LG