لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نگرانی ها با فرارسیدن انتخابات ولسی جرگه


روزنامه های واشنگتن پُست امریکا، گاردین برتانیه و اشپیگل آلمان بتاریخ ۲۵ ماه آگست مقالاتی را در رابطه به افغانستان به چاپ رسانیده که فشردۀ آنرا چنین برگردانده ایم.

روزنامه واشنگتن پُست می نویسد، جنرال جیمز کانوی، قوماندان نیرو های پیاده بحریه ایالات متحده، بروز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در وزارت دفاع امریکا اظهار داشت که تصور می شود طالبان، در مورد خروج عساکر امریکایی معلومات گمراه کننده یی به نیرو های خود ارائه نمایند.

روزنامه واشنگتن پُست از قول این جنرال نوشته است که می گوید رهبران طالبان به نیرو های خود چنین وانمود نموده اند که فقط تا اواسط سال آینده جنگ را ادامه داده و دوام بیاورند. زیرا رئیس جمهور اوباما گفته است در ماه جولایی سال ۲۰۱۱ نیرو های امریکایی آغاز به خروج از افغانستان میکنند، البته تعداد عساکریکه خارج خواهند شد، با بررسی وضعیت امنیتی در آنزمان تعیین خواهد گردید.

روزنامه واشنگتن پُِست در ادامه مطلبش افزوده، قرار اظهارات جنرال کانوی، تحقیقات از طالبان محبوس نشان میدهد که آنان از جنگ خسته شده اند.

روزنامه واشنگتن پُست در ختم مقاله خود مینویسد در کنفرانس خبری روز سه شنبه در وزارت دفاع ایالات متحده، برید جنرال کارمیلو بورگیوتولد، جنرال ایتالوی ناتو که مسئولیت تعلیم و تربیۀ پولیس افغانستان را بر عهده دارد، گفت تصمیم حامد کرزی برای لغو فعالیت تمام شرکت های امنیتی خصوصی، شاید به نفع پولیس ملی افغانستان باشد زیرا شرکت های خصوصی پول هنگفتی را برای استخدام افراد پرداخت مینمودند و کسی حاضر نمی شد برای حکومت با معاش اندک کار کند.

روزنامه گاردین چاپ برتانیه در شماره ۲۵ آگست خود مقالۀ را با این عنوان برجسته به نشر رسانیده که "تعداد کاندیدان زن در انتخابات پارلمانی افغانستان زیاد است."

روزنامه گاردین می نویسد باوجود تهدید فزاینده طالبان علیه زنان، تعداد کاندیدان زن امسال نسبت به انتخابات سال ۲۰۰۵، تقریباً دو برابر شده است. ولی با آنهم زنان کاندید در مرکز و ولایات همه روزه با تهدید طالبان مواجه هستند.

روزنامه گاردین که با تعدادی از این کاندیدان مصاحبه نموده است مشعراست که در پایتخت این تهدید ها بیشتر تلیفون های تهدید آمیز و پاره نمودن پوستر های آنان میباشد، ولی در ولایات تهدید ها جدی تر است و حتی یک کاندید زن در ولایات غور، مجبور شد مبارزات خود را رها نموده و به کابل فرار نماید.

روزنامه شپگل چاپ آلمان هم در شماره ۲۵ آگست خود در مورد انتخابات ولسی جرگۀ افغانستان مطلبی را به چاپ رسانیده و جنبه امنیتی آنرا بررسی نموده است.

روزنامه شپیگل نوشته است، باوجودیکه حامد کرزی و نیرو های ناتو در مورد حفظ امنیت انتخابات ولسی جرگه که قرار است بتاریخ ۱۸ سپتمبر سال جاری برگزار گردد، اطمینان داده اند ولی اوضاع امنیتی در افغانستان روز بروز وخیم تر شده میرود.

روزنامه شپیگل می نویسد باوجود افزایش قوای ناتو و آمادگی اردو و پولیس ملی افغانستان، رخنه طالبان بر این دیوار امنیتی و افزایش حملات شان بر کاندیدان و مبارزات انتخاباتی آنان در حال افزایش است و معلوم نیست که آیا ۱۷ و نیم ملیون رای دهندۀ افغان، قادر خواهند شد به کاندیدان خود رای دهند و یا خیر.

روزنامه شپیگل می نویسد در عین زمان کرزی با استفاده از فرصت میخواهد نشان دهد که با برگزاری انتخابات در امن، نیرو های امنیتی افغانستان قادر به ادارۀ بخش وسیعی از کشور میباشند. و برای ایالات متحده و باقی اعضای ناتو، یک انتخابات آزاد و عادلانه، گام مثبتی برای خروج نیرو های آنان از افغانستان خواهد بود.

روزنامه شپیگل مشعر است که نظر پرسی های اخیر امکان انتخابات موفق را تاریک نشان میدهد. طبق گزارش اخیر کمسیون مستقل انتخابات از شش هزار و هشت صد و سی و پنج مرکز رای دهی پلان شده، فقط پنج هزار و هشت صد و نود و هفت مرکز آن باز خواهد شد و هیچ یک از نیرو های امنیتی امنیت از مصئونیت باقی ۹۳۸ مرکز دیگر اطمینان داده نمی توانند.

روزنامه شپیگل مینویسد بر علاوه مشکل مراکز رای دهی، ناظرین انتخابات قادر خواهند بود فقط ۶۰ در صد از مراکز را تحت نظارت قرار دهند، و مشکل دیگر استفاده از کارت های رای دهی است که دارنده گان آن اصلاً وجود ندارند و باز هم در این انتخابات استفاده خواهند شد.

XS
SM
MD
LG