لینک های دسترسی

Breaking News

روزنامه واشنگتن پست درمورد افغانستان


روزنامه واشنگتن پست درمورد افغانستان
روزنامه واشنگتن پست درمورد افغانستان

روزنامه واشنگتن پست در مورد خطوط تدارکاتی ناتو مطلبی را به نشر سپرده و نوشته است نیروهای نظامی ایالات متحده با هراس از آنکه پاکستان مبادا خط تدارکاتی عمده ناتو و نیرو های امریکایی را قطع نماید که از آن طریق مواد سوخت، وسایل و مواد غذایی به آنان میرسد، به سرعت در پی گسترش خطوط تدارکاتی هوایی و زمینی از طریق آسیای میانه برای جنگ در افغانستان گردیده اند.

نویسندۀ مقاله واشنگتن پست با اشاره به کشیدگی روابط که پس از کشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاکستان توسط نیروهای امریکایی، میان اسلام آباد و واشنگتن به وجود آمد، می نویسد با وجود آنکه پاکستان صریحاً در مورد قطع خط تدارکاتی سخنی نگفته است اما مقامات وزارت دفاع ایالات متحده گفته اند که احتمال دارد این مسیر با در نظر داشت روابط دو کشور با خطر مواجه شود.

در مورد پس منظر خط تدارکاتی ناتو از طریق پاکستان، نویسنده مقاله اضافه می کند که قطع مؤقتی خط تدارکاتی به افغانستان در ماه سپتمبر گذشته از طرف مقامات پاکستانی، منتج به گیر ماندن صدها لاری حامل مواد سوخت در آن سوی سرحد گردیده و دها لاری نیز توسط شورشیان در پاکستان به آتش کشیده شد.

نویسنده ادامه می دهد کاهش وسایل و مواد سوخت، به اثر این تصمیم پاکستان، ناتوانی ستراتیژیک نیروهای ایالات متحده را سبب گردیده و مقامات نظامی ایالات متحده را بیش از پیش به کشور های آسیای میانه وابسته ساخته است.

در مقاله واشنگتن پست آمده است با وجود آنکه خط تدارکاتی از طریق پاکستان به افغانستان مستقیم بوده و هزینه کمتری برمیدارد، اما با آنهم وزارت دفاع ایالات متحده علاقه دارد توانمندی آن را داشته باشد تا در صورت ضرورت، گذرگاه دیگری را برگزیند.

نویسنده مقاله در اخیر می نویسد در حال حاضر تقریباً 40 در صد حمل و نقل از طریق شمال وارد افغانستان میگردد. برنامه ریزان نظامی می گویند که آنان تلاش می کنند تا شبکه انتقال از شمال را الی ختم سال روان به 75 در صد افزایش بخشند.

XS
SM
MD
LG