لینک های دسترسی

Breaking News

ناامنی و تهدیدات طرف های جنگ مشکلات خبرنگاران افغان


ناامنی و تهدیدات طرف های جنگ مشکلات خبرنگاران افغان
ناامنی و تهدیدات طرف های جنگ مشکلات خبرنگاران افغان

نا امنی، تهدیدات جناح های درگیر و تایید نکردن به وقت رویداد های خبری مشکلاتی است که خبرنگاران در حوزۀ جنوب غرب افغانستان و به خصوص در ولایت قندهار با آن رو برو استند.

خبرنگاران در ولایت قندهار شکایت دارند که شماری از مسوولین خبر های شان را تایید نکرده و بر علاوۀ رفتار زشت و نا مناسب، مانع ورود خبرنگاران به محل وقوع حوادث می شوند.

جان محمد صالح، یک تن از خبرنگاران آزاد در ولایت قندهار می گوید که نا امنی، تهدید و عدم دسترسی خبرنگاران از مشکلات اساسی کارمندان رسانه یی در آن ولایت می باشد.

وی می گوید که اگر کسی در باره مشکلات مردم نظر مسوولین را بخواهد به آسانی و یا هم اصلاً آن را به دست آورده نمی توانند.

شمار دیگر خبرنگاران این ولایت از مخالفین دولت می نالند. آنها می گویند که مخالفین نشر خبر را مطابق نظر خود می خوانند در غیر آن خبرنگاران را تهدید می کنند.

شمار دیگر خبرنگاران از نیروهای خارجی شاکی بوده می گویند که آنان خبر ها را تایید نمی کنند و در اکثر موارد مانع دسترسی ژورنالیست ها به محل وقوع حوادث می شوند.

عبدالقدیم پتیال، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت قندهار این مشکلات را پذیرفته و موجودیت نا امنی را عامل عمدۀ آن می داند اما اضافه می کند که اکنون با ایجاد مدیریت رسانه ها در ولایت قندهار مشکل عدم همکاری مسوولین دولتی تا حدی حل شده است.

وی می گوید که با تشکیل این اداره لایحۀ مشخصی برای مسوولین دولتی ایجاد شده است تا مشخص شود که کی ها می توانند با رسانه صحبت کرده به آنها معلومات دهند.

به گفتۀ وی در زمینۀ حضور ژورنالیستان به محل حوادث نیز انسجام و انتظام به عمل آمده است که آنان را در تهیۀ گزارشات شان کمک می کند.

شمار زیاد نهاد های غیر دولتی در افغانستان وجود دارد که از خبرنگاران حمایت می کند که یکی آن، گروه رسانه های افغانستان است.

وحید احمد جلال زاده، هماهنگ کنندۀ این گروه اخیراً در سفری که به ولایت قندهار داشت در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تمام مشکلات فرا راه خبرنگاران را یادداشت کرده و آن را به مقامات مسوول سپرده است. وی افزود که همۀ این موارد پیگیری می شود تا نتیجه و تصمیم مثبت و درستی اتخاذ شود.

قابل ذکر است که هم اکنون در ولایت قندهار بیش از صد خبرنگار رسانه های محلی و بین اللملی با وجود تنگ بودن عرصۀ فعالیت، مصروف کار اند.

XS
SM
MD
LG