لینک های دسترسی

Breaking News

توقعات طرفین از دور جدید مذاکرات ایران با غرب


مذاکره کنندگان ایران و شش قدرت جهان برای دور آیندۀ گفتگو ها در مورد برنامۀ هسته یی ایران آمادگی می گیرند.

هدف آنان رسیدن به توافقی است که ایران را از دستیابی به سلاح هسته یی باز دارد و در بدل تحریم های فلج کنندۀ اقتصادی بر تهران برداشته شود.

درست سه ماه پیش، خوشبینی و دلگرمی زمانی ایجاد شد که ایران و قدرت های جهان به یک معاملۀ موقت پیرامون برنامۀ هسته یی ایران دست یافتند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران چند روز پیش در ۳۵ مین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت که برنامۀ هسته یی تهران برای همیش خواهد بود. او اندیشه هایی را رد کرد که گویا قدرت های جهان بر ضد ایران اقدام نظامی خواهند کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به زعم خود، در جریان دیدار اخیر با فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه، پیرامون برنامۀ هسته یی ایران راحت به نظر می رسید.

آقای اوباما افزود "بر هدف نهایی خود مطلقاً متحد استیم، که آن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته یی است. اگر آنان به گونۀ تخنیکی از این امر اطمینان بدهند، معامله یی در راه است، در غیر آن نه."

ریچارد لیبارون، دیپلومات پیشین امریکایی و پژوهشگر در شورای اتلانتیک به این باور است که فراهم شدن قناعت دو طرف به ویژه ایران امر دشواریست.

لیبارون به صدای امریکا گفت "بزرگترین مانع برای قناعت خاطر دو طرف، موجودیت چنین برداشتی است که هر طرف فکر می کند که به قدر کافی از خود گذری کرده است."

روند اعمتاد سازی

دیفید البرایت، تحلیلگر و مفتش پیشین هسته یی در صحبت با قانونگذاران امریکایی گفت که رسیدن به معاملۀ نهایی، مستلزم ایجاد یک سطحی از اعتماد است، که با وصف رسیدن به معاملۀ نهایی، کمبود آن تا کنون محسوس است.

رابرت منندز، رئیس کمیتۀ روابط خارجی سنای ایالات متحده نیز از این اقدامات ایران نگران است.

این سناتور امریکایی افزود "هرگز قناعت ما فراهم نخواهد شد، مگر اینکه مطمین شویم که ایران از قابلیت سلاح هسته یی برخوردار نیست."

منندز و شمار دیگر از قانونگذاران امریکایی می گویند که همزمان با پیشبرد گفتگو ها، تحریم های سخت بر ایران حفظ شود. بیاناتی که برای جاوید ظریف، وزیر خارجۀ ایران خوشآیند نبود.

با اینحال قانون گذاران امریکایی چون سناتور مارکو روبیو تاکید دارند که ایران فناوری میزایل های بالستیکی حامل سلاح هسته یی را پیگیری کرده و این نشان می دهد که تهران در مورد کدام معامله یی جدی نیست.

مارک دوبوویتز، پژوهشگر در بنیاد دفاع از دیموکراسی ها می گوید که پابرجا ماندن شماری از تحریم های اقتصادی به مثابۀ ابزار فشار بر ایران، ممکن معاملۀ نهایی هسته یی را با تهران اجتناب نا پذیر سازد.

این پژوهشگر امریکایی گفت "اگر رئیس جمهور روحانی بخواهد که روش منطقی بهبود اقتصادی را برای ایرانیان برگزیند، باید به میز مذاکرات برگشته و خواسته های جامعۀ بین المللی را برآورده سازد."

اما شماری از آگاهان باورمند اند، به صداقت ایرانی که سالیان دراز مایل به رویارویی و ستیز با خواست های بین المللی بود، می توان تردید داشت.
XS
SM
MD
LG